تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ
تفاوت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ موضوعی است که ممکن است که سوالی برای شما باشد؛ سنت و مدرنیته معمولا در مقابل همدیگر قرار دارند و همیشه این سوال پیش میآید که کدام یک بهتر است؟ تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ (تفاوت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ) نیز از مهمترین موضوعاتی است که صاحبان کسب وکارها از خود میپرسند؛برای اینکه بدانند کدام یک برای توسعه شغلشان مفیدتر است. در این مقاله قصد داریم تفاوتهای میان این دو را بیان کنیم تا بتوانید تصمیمگیری بهتری در این زمینه داشته باشید. پس با ما همراه باشید. قبل از خواندن ادامۀ مقاله به شما پیشنهاد میکنیم در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در مورد بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ به صفحۀ بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید.
مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قبل از اینکه به بیان تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ (تفاوت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ) بپردازیم, بهتر است تعریفی از این دو داشته باشیم.
دیجیتال مارکتینگ و روشهای آن
دیجیتال مارکتینگ, شیوه نوین بازاریابی و تبلیغات است که از فناوریهای آنلاین مانند رسانههای دیجیتال و شبکههای مجازی برای تبلیغ محصولات استفاده میکند. مهمترین روشهای مورد استفاده در این شیوه بازاریابی عبارتند از:
- بازاریابی محتوا
- استفاده از موتورهای جستجو
- بازاریابی در شبکههای اجتماعی
- استفاده از تبلیغات کلیکی
- ارسال ایمیلهای تبلیغاتی
- تبلغیات در وب سایتها
- تبلیغات در اپلیکیشنهای مختلف
- ریمارکتینگ
شرکتهای مختلفی در این زمینه فعالیت دارند. برند نکسوس به عنوان بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ, از روشهای مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ استفاده میکند.
بازاریابی سنتی و روشهای آن
اما بازاریابی سنتی یا مارکتینگ, همان شیوه رایج و قدیمی برای تبلیغات بوده که نیازی به اینترنت ندارد. این شیوه هنوز کاربردی است و میتواند به موفقیت خیلی از مشاغل کمک کند. مخصوصا در محیطهای بومی و منطقهای, تاثیر بسیاری داشته و جزء تبلیغات ماندگار به شمار میرود. مهمترین روشهای مورد استفاده در بازاریابی سنتی عبارتند از:
- استفاده از تبلیغات محیطی مثل بیلبورهای تبلیغاتی
- پخش کردن تراکتهای تبلیغاتی
- استفاده از تبلیغات صوتی
- بازاریابی تلفنی
- تبلیغات در روزنامهها و رادیوها
- استفاده از اتوبوسها و ایستگاههای اتوبوس
تفاوت های مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ
بررسی تفاوت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ به معنای برتر دانستن یکی بر دیگری نیست. به هرحال هر کدام از آنها ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارند. دانستن تفاوت این دو روش عمده برای توسعه کسب و کار, کمک میکند تا بهترین آن را انتخاب کرد. اما مهمترین تفاوتهای بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال به شرح زیر است:
1. تفاوت از نظر رسانه
مهمترین و اولین تفاوت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ در نوع رسانه مورد استفاده است. بازاریابی سنتی بیشتر از رسانههای چاپی استفاده میکنند و مخاطبان میتوانند آن را لمس کرده و همراه خود داشته باشند. اما بازاریابی دیجیتال از رسانههای اجتماعی و آنلاین استفاده کرده و میتوان آن را در شبکههای زیادی منتشر کرد؛ به نحوی که زیاد جلوی چشم مخاطب باشند.
2. تفاوت در مخاطبان
جامعه هدف در بازاریابی سنتی، بیشتر افراد مسنتر هستند. روزنامه، تبلغیات پستی، رادیو و بیلبوردها بهتر از رسانههای دیجیتال میتوانند این گروه از افراد را جذب کنند. بنابراین این روش برای کسب و کارهایی که مخاطبان اصلیشان این گروه سنی هستند، مناسبتر است.
اما مخاطبان دیجیتال مارکتینگ بیشتر اقشار جوان جامعه هستند. کسانی که به صورت مدام از گوشی استفاده کرده و معمولا کمتر کتاب و مجله میخوانند.
3. تفاوت از نظر هزینه و گستره تبلیغات
یکی از مهمترین تفاوتهای مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، هزینه و گستره تبلیغات آنها است. بازاریابی سنتی به دلیل نوع خاص رسانههای مورد استفادهاش و شیوه تبلیغ آنها، بسیار هزینهبر است. مثلا اگر قصد پخش تراکت داشته باشید، علاوه بر هزینه تبلیغات و چاپ تراکت، افرادی را نیز باید برای پخش آن استخدام کنید؛ ضمن اینکه دایره تبلیغات آن نیز محدود به یک خیابان، محله یا شهر و حداکثر یک کشور میشود.
اما در مقابل دیجیتال مارکتینگ، نسبت به بازاریابی سنتی، هزینه کمتری داشته و دایره وسیعتری از مخاطبان را نیز شامل میشود. در این روش هزینه کاغذ، پست و نیروی کار حذف شده و پخش کردن آنها نیز زمانبر نیست.
4. تفاوت از نظر تعامل با مخاطب
بازاریابی سنتی، ضمن اینکه مخاطبان زیادی ندارد، امکان تعامل با آنها نیز وجود ندارد. وقتی تراکتی پخش میشود، روزنامهای به دست مخاطبین میرسد یا تبلیغی از تلوزیون نمایش داده میشود، مخاطبین نمیتوانند فورا به آن عکس العمل نشان دهند. باید صبر کنند تا ساعت اداری فرارسد و سپس با آنها تماس تلفنی برقرار کنند.
اما بازاریابی دیجیتال کاملا برعکس آن است. مخاطبین هر زمانی که تبلیغات را مشاهده کنند، میتوانند با صاحبان کسب و کار ارتباط برقرار کرده و سوالاتشان را بپرسند یا محصول را سفارش دهند.
5. تفاوت از نظر برند سازی
دنیای پر رقابت امروزه، برند سازی را برای موفقیت و فروش بیشتر لازم و ضروری میداند. برند سازی نیز جز از راه تبلیغات میسر نخواهد بود. تبلیغات باید زیاد، فراگیر و دائمی باشد. مسلما بازاریابی سنتی محدودیتهای زیادی در این زمینه دارد؛ هم از نظر هزینه و هم از نظر جلب توجه مخاطبان. اما بازاریابی دیجیتال فاقد محدودیت بوده و میتواند تاثیر زیادی در برندسازی داشته باشد. البته استفاده از همزمان از هر دو نیز میتوانند تاثیر زیادی در این زمینه داشته باشد.
یکی از مهمترین روشهای ساخت و توسعه برند با استفاده از دیجتال مارکتینگ، ساخت وب سایت و تولید محتوا است. شرکت بازاریابی و برندینگ نکسوس با ارائه خدمات مربوط به سئو سایت در اصفهان میتواند مشتریان وفادار به برند را برای کسب و کارها تامین کند.
6. تفاوت در تحلیل دادهها یا قابلیت اندازهگیری
مسلما کسی که از تبلیغات استفاده میکند، دوست دارد بداند آیا تاثیری روی مخاطبین داشته یا نه؟ به اصطلاح دادهها را تحلیل کرده و میزان تاثیرگذاری آنها را اندازه گیری کند. بنابراین یکی دیگر از تفاوتهایی که در اینجا مشخص میشود، همین مسئله است.
بازاریابی سنتی، معمولا این امکان را به مشتریها نمیدهد تا بتوانند تاثیر تبلیغات را اندازهگیری کنند. آنها آمار مشخصی نمیدهند که چه نفر روزنامه را خریده و تبلیغات را دیدهاند و با توجه به آن اقدام به خرید کردهاند. اما در بازاریابی دیجیتال چنین نیست و بزرگترین مزیت آن، این است که میتوان مشخص کرد مخاطب چه زمانی و چند بار وارد سایت شده و تبلیغ را دیده و از طریق آن اقدام به خرید کردهاست.
7. تفاوت در اصلاح و کنترل تبلیغات بعد از اجرای آن
تصور کنید یک بیلبور تبلیغاتی بزرگ چاپ کردهاید و بعد متوجه یک غلط تایپی در آن میشوید، آیا امکان اصلاح آن وجود دارد؟ شاید ممکن باشد اما مستلزم هزینه مجدد و از دست دادن فرصتهای زیادی است. در واقع در بازاریابی سنتی، فرصتی برای اصلاح اشتباهات وجود ندارد و باید قبل از اجرا و حتی قبل از چاپ به همه چیز فکر کرد و آنها را بررسی کرد.
اما در بازاریابی دیجیتال چنین نیست. اگر بنر یا تبلیغات نیاز به اصلاحیه داشته باشند، به راحتی میتوان این کار را انجام داد؛ بدون اینکه نیاز به زمان و هزینه اضافی باشد.
دیجیتال مارکتینگ, فروش به شیوه نوین ...
جمع بندی
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ (تفاوت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ) شامل موارد متعددی در زمینه گروه هدف, گستره تبلیغات, قابلیت اندازگیره, ارتباط با مخاطب و غیره میشود. هرچند امروزه مشاغل و کسب و کارها ترجیح میدهند از دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنند, اما این به معنی بیاثر بودن بازاریابی سنتی نیست. به هرجهت انتخاب بهترین نوع بازاریابی باید با توجه به نوع کسب و کار و توقع از تبلیغات انجام شود.
فضای بی انتهای دیجیتال , اقیانوس پرباری است که نیاز به یک تور بزرگ برای صید اصولی دارد ! آژانس دیجیتال مارکتینگ نکسوس سازنده تور شماست. کمپین موفق, سئو اصولی و فعالیت های دیجیتالی دقیق متناسب با نیاز شما, تنها با یک ارتباط واقعیت پذیر است …