طراحی لوگو با اصول گشتالت
طراحی لوگو با اصول گشتالت در دنیای تبلیغات امروزی, به عنوان یکی از روشهای موثر در شناسایی برندها مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش, از آنجایی که مغز انسان تمایل زیادی به درک موضوعات بصری دارد, سعی میگردد تا رفتارهای ادراکی مغز به طور دقیق شناسایی شده و بر اساس آن, یک لوگوی بصری مطابق با آن طراحی گردد.
در این مقاله از نکسوس, با اصول گشتالت آشنا خواهید شد و همچنین در پایان مقاله درباره تعرفه طراحی لوگو در اصفهان اطلاعاتی در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار داده ایم.
اصول گشتالت در طراحی لوگو در اصفهان
تئوری گشتالت اولین بار در سال 1920 میلادی و توسط یک گروه از روانشناسان آلمانی معرفی شد. به طور کلی این اصل اذعان دارد که مغز انسان تمایل دارد تا محیط اطراف خود را به شکل بصری درک نموده و آن را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنند.
گشتالت در زبان آلمانی به معنی الگو, شکل و یا ساختار است که در زمینه طراحی به شکل گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد. افرادی که به طراحی لوگو مشغول هستند و یا فعالیتهای گرافیکی انجام میدهند تمایل دارند تا واکنش افرادی که به اثر آنها نگاه میکنند را درک نمایند و از این واکنش متوجه شوند که آیا بیننده توانسته طرح آنها را به خوبی درک کند یا خیر.
ایجاد یک طرح که بتواند به شکل بصری, ساختارها را رعایت کرده و در ذهن بیننده, تصویری واضح را به نمایش بگذارد امری است که در زمینه طراحی, به ویژه طراحی لوگو بسیار حائز اهمیت است. اما این امر چگونه امکانپذیر است؟ در چنین حالتی, اصول گشتالت به کمک شما خواهد آمد.
انواع اصول گشتالت
در دنیای روانشناسی, مکتب گشتالت به ما توضیح میدهد که مغز انسان چگونه میتواند اطلاعات بصری را درک نماید. این مکتب همچنین به دلیل اصول و قواعد بسیار مهمی که دارد در بسیاری از زمینهها به ویژه طراحی, از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به طوری که امروزه, بسیاری از طراحان لوگو و طراحان گرافیکی از انواع اصول گشتالت به منظور خلق لوگو و تصاویر استفاده میکنند.
در این بخش با انواع اصول گشتالت آشنا خواهید شد. چنانچه از این اصول به منظور طراحی لوگو استفاده کنید باید بدانید که در این روش, فرایند درک مغز انسان را مورد توجه قرار خواهید داد چرا که مغز انسان تمایل دارد تا محیط اطراف خود را به شکل یک موجودیت سازمانیافته مشاهده کرده و موضوعات بصری را به طور کامل درک نماید.
- Proximity یا اصل مجاورت
- Similarity یا اصل تشابه
- Continuity یا اصل تداوم
- Closure یا اصل بستار
- Figure-ground یاا اصل تصویر زمینه
- Symmetry یا اصل تقارن
- common fate یا اصل سرنوشت مشترک
- inclusiveness یا اصل فرا پوشانندگی
- Parallelism یا اصل موازی
- Common Region یا اصل منطقه مشترک
- Element Connectedness یا اصل عنصر متصل
- Proximity یا اصل مجاورت
مغز انسان تمایل دارد تا تمامی اشیایی که در نزدیکی هم قرار دارند را به عنوان یک شی منسجم در نظر بگیرد. در حالتی که این اشیا به طور کامل با یکدیگر همپوشانی داشته باشند, رابطه مجاورت میان آنها نیز بیشتر میشود. در این حالت مغز انسان تصور میکند که تمامی این اشیا به عنوان یک شی واحد و متعلق به یکدیگر هستند. لوگوی شرکت یونیلیور, یکی از لوگوهایی است که برای طراحی آن از اصل مجاورت بهره گرفته شده است.
اصل تشابه گشتالت
طبیعتا هرچه اشیا از نظر مشخصههای بصری به یکدیگر شباهت داشته باشند از نظر مغز انسان دارای یک رابطه قوی هستند. برای مثال, اشیایی که از نظر رنگ, شکل و یا اندازه به یکدیگر شبیه هستند از نظر انسان به شکل یک شی منسجم قابل مشاهده و درک است. نمونه اصل تشابه را میتواند در لوگوی شرکت آئودی مشاهده کرد.
اصل تداوم گشتالت
اصل تداوم یکی دیگر از مواردی است که به طور دقیق اعلام میکند که مغز انسان تمایل به گروهبندی اجسام و اشیا دارد. هنگامی که چشم یک شئ را مشاهده میکند تمایل دارد تا با دنبال کردن آن به عناصر دیگری از آن برسد. این امر میتواند به خلق یک لوگوی چشمنواز کمک کند همانطور که کوکاکولا در طراحی لوگوی خود از اصل تداوم استفاده کرده است.
اصل بستار گشتالت
طبق اصل بستار, اگر بخشی از یک تصویر را بپوشانیم یا آن را حذف کنیم, ذهن انسان تمایل دارد تا آن را تکمیل کند تا آن را به شکل کامل مشاهده کند. این اصل میتواند در طراحی بسیاری از لوگوها موثر باشد همانطور که فدکس از این اصل استفاده نموده و یک لوگوی شاهکار را طراحی کرده است.
اصل تصویر زمینه گشتالت
در این اصل با ایجاد یک تضاد مثبت و منفی میان لوگو و زمینه میتوان به یک لوگوی فوقالعاده دست پیدا کرد. این روش سبب میشود تا لوگو و یا شکل, قابل تشخیص از فضای زمینه باشد.
اصل تقارن گشتالت
تمایل به تقارنسازی اشیا در ذهن انسان نیز یکی از اصول کارآمد در طراحی لوگو خواهد بود. قرارگیری عناصر به طور متقارن سبب میشود تا ذهن انسان, یک رابطه منسجم را میان آنها برقرار کند.
اصل سرنوشت مشترک گشتالت
اگر به لوگوی برند کلمبیا توجه کرده باشید متوجه حرکت و جنبش عناصر این لوگو در یک راستا خواهید شد چرا که مغز انسان این گروه را به صورت متحرک مشاهده میکند.
اصل فراپوشانندگی گشتالت
اصل فرا پوشانندگی یکی از اصول گشتالت است که نمونه آن را در لوگوی جنرال الکتریک میتوان مشاهده کرد. در این روش, یک گشتالت کوچک, توسط یک گشتالت بزرگ در بر گرفته شده است.
اصل موازی گشتالت
تشابه زاویهای یکی دیگر از روشهای مورد علاقه مغز انسان است. بر این اساس, اشیایی که نزدیک به هم هستند و زاویه مشابهی دارند توسط مغز انسان به عنوان یک گروه منسجم در نظر گرفته میشوند.
اصل منطقه مشترک گشتالت
قرارگیری چند عنصر در یک محدوده مشخص نشاندهنده استفاده از اصل منطقه مشترک در طراحی میباشد.
اصل عنصر متصل گشتالت
بر اساس این اصل, چنانچه اشیا به یکدیگر متصل باشند, از نظر مغز انسان به عنوان یک شی واحد در نظر گرفته میشود.
تعرفه طراحی لوگو
تیم حرفه ای و مجرب نکسوس در تمام زمینه های تبلیغاتی از جمله ساخت تیزر تبلیغاتی در اصفهان و عکاسی تبلیغاتی در اصفهان فعالیت می کند. نکسوس همچنین با بهرهگیری از اصول روز طراحی, قادر است تا بهترین لوگو را مطابق با کسب و کار شما طراحی نماید. شما میتوانید به منظور اطلاع از تعرفه طراحی لوگو در اصفهان با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.
[yasr_visitor_votes size=”medium”]