تحقیق بازار
تحقیق بازار
تحقیق در مورد بازاریابی و تبلیغات
تحقیق بازار در نکسوس:
آیا تا به حال در مورد تحقیق بازار چیزی شنیده اید؟ شاید وقتی که در فروشگاه یا دفتر خودتان نشسته اید, یکی از کارمندانتان در مورد این موضوع با شما حرف بزند و ذهنتان را درگیر خودش کند.
برای توضیح این عبارت باید گفت که در حال حاضر در بین صنایع مختلف از جمله کارخانه های تولید کننده محصولات و سایر کسب و کارها رقابت های زیادی وجود دارد اما کسی که حرف نهایی را می زند, مشتری است. پس می توان گفت که مشتری ها در مقایسه با صنایع تولید کننده, قدرت بیشتری در امر تصمیم گیری برای خرید محصول دارند.
تحقیقات بازار انواع مختلفی دارد اما در روند تحقیقات بازار باید به عادت ها و همچنین تمایلات بازار هدف, مایحتاج بازار, خصوصیات و غیره توجه کرد. ما در نکسوس به عرضه خدمات تحقیق در مورد بازاریابی و تبلیغات در اصفهان میپردازیم.نکسوس یک آژانس تبلیغات تمام خدمات می باشد که آماده ارائه انواع خدمات در زمینه تبلیغات اعم از برندینگ و بازاریابی و همچنین دیجیتال مارکتینگ و … میپردازد. شما میتوانید برای دریافت خدمات و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.
تحقیق در بازار
از طرفی همه ما وقتی که می خواهیم محصولی را خریداری کنیم, قبل از آن به طور کامل و دقیق در موردش در اینترنت جستجو می کنیم و به جمع آوری اطلاعات می پردازیم. سپس با توجه به مزایا و معایب محصول, آن را خریداری می کنیم. به همین دلیل هم کسب و کارهای بزرگ و حرفه ای به تطبیق برنامه های بازاریابی شرکت خود با تصمیم گیری مشتریانشان توجه زیادی می کنند.
اما چرا تحقیقات بازار آنقدر مهم است؟ چرا لازم است که هر کسب و کاری به سراغ تحقیقات بازار برود؟ تحقیقات بازار چه مزایایی دارد و چه کمکی به مشاغل می کند؟ برای پاسخ به همه این سوالات با ما در ادامه همراه باشید. به طور کلی, تحقیق بازار درک مخاطب در بازار لحظه ای امروز است . ویژگی هایی از قبیل ( فرصت ها, دغدغه ها, مشکلات پیش پای مخاطب و همچنین راه حلی برای نفوذ به ناخوداگاه مخاطب و … )
تحقیق بازار به شما کمک میکند تا دنیای کسب و کار خود را از فاجعه ای حدسی, به دنیای پرسود و واقعی تبدیل کنید .
نتیجه یک کمپین بدون تحقیق بازار , در اکثر مواقع یک شکست تاسف برانگیز است ...
برای اثبات ادعای خود مبنی بر اهمیت تحقیق بازار, لازم دیدیم تا بجای آوردن نمونه ای از موفقیت کمپین هایی که در کنار تحقیق بازار اجرا شده اند, نمونه ای شکست خورده از کمپین هایی را به نمایش بگذاریم که از تحقیق بازار بدور بودند
دقیقا مانند « تروپیکانا »…
داستان « تروپیکانا و یک کمپین بدون تحقیق »
شاید بی دلیل نیست که فرایند برندینگ را , ساختن قصر بر زمین توفانی میدانیم . فرایندی که هرچقدر با قدرت پیشرفت کند اما همیشه رو به جلو نیست و با یک اشتباه می تواند 10 ها پله شمارا عقب تر پرتاب کند .
سال 2008 بود که تروپیکانا با درامد 700 میلیون دلاری, در جاده پیشرفت قرار گرفته بود که ناگهان تصمیم به یک کمپین تازه به قصد پیشرفت چشمگیر می گیرد . تصمیمی که اگرچه به قصد پیشرفت اما بدون « تحقیق بازار » و « درک مخاطب » اتفاق افتاد.
تروپیکانا در کمپین ژانویه 2008 خود تصمیم به باز طراحی « ری دیزاین » بسته بندی خود میگیرد و با کاهش 20% سود و ضرر 30 میلیون دلاری در 2 ماه روبرو می شود !
اما چرا ؟! واضح است ؛ عدم درک صحیح مخاطب …
تروپیکانا فراموش کرده بود که مهمترین عامل پیشرفت برند ها, تحقیق بازار است … غالب مشتریان این برند صنایع غذایی , مشتریان وفاداری بودند که به مرحله مدافع برند تبدیل شده بودند و این تغییر بسته بندی, عملا ارتباط عاطفی آنها را با آبمیوه و بسته بندی تازه از بین برده بود .
این آسیب مهم به ارتباط عاطفی, باعث کاهش فروش و در نتیجه ضرر مالی سنگین به شرکت تروپیکانا شد …
مزایای انجام دادن تحقیقات بازار
به طور کلی, انجام دادن تحقیقات بازار از مزایای زیادی برای مشاغل و کسب و کارها برخوردار است. همانطور ه در وبسایت hubspot در مقاله 7 مرحله برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی کامل در سال 2023اشاره شده است, انجام تحقیقات بازار نه تنها در آغاز کار, بلکه برای افزایش بازدهی مشاغل قدیمی هم گزینه مناسبی به شمار می رود. مهم ترین مزایای تحقیقات بازار در زیر آورده شده است.
01
تحقیقات بازار به سرمایه گذاری بهتر و مطمئن تر مدیران کمک می کند.
انجام دادن درست تحقیقات بازار به شناخت بهتر و اصولی بازار هدف کمک می کند؛ در نتیجه ریسک مربوط به سرمایه گذاری در شرکت ها و بازارهای ناشناس به کمترین میزان خودش می رسد. بنابراین, مدیران با بهره گرفتن از اطلاعات و داده های جمع آوری شده توسط تحقیقات بازار می توانند گام های مالی خودشان را مطمئن تر بردارند.
02
تحقیقات بازار باعث شکوفا شدن خلاقیت مدیران و کارمندان می شود.
به طور کلی, تحقیقات بازار یکسری داده و اطلاعاتی جمع آوری می کند که از اطمینان زیادی برخوردار است و به شرکت ها خط فکری صحیح و مشخصی می دهد. در نتیجه این اطلاعات باعث می شوند که سازمان ها با دید بازتری درباره روش ها, راه حل, ایده های خلاقانه و ابزارهای جدیدی برای بهبود بخشیدن به کسب و کار خود فکر کنند.
03
تحقیقات بازار تهدیدات یا فرصت های بالقوه مربوط به مشاغل را شناسایی کند.
در بیشتر مواقع, تحقیقات بازار داخل محیط های بیرونی شرکت ها یا سازمان ها انجام می شود؛ به همین خاطر هم شناخت و آگاهی کسب کردن از تهدیدات و فرصت های پیش روی کسب و کار راحت تر انجام می گیرد.
04
تحقیقات بازار باعث تقویت صنایع و مشاغل در بین مشتریان خواهد شد.
در بیشتر مواقع, تحقیقات بازار داخل محیط های بیرونی شرکت ها یا سازمان ها انجام می شود؛ به همین خاطر هم شناخت و آگاهی کسب کردن از تهدیدات و فرصت های پیش روی کسب و کار راحت تر انجام می گیرد.
05
تحقیقات بازار به مشاغل این امکان را می دهد که از رقیبان خود جلوتر حرکت کنند.
استفاده کردن بهینه از اطلاعات و دیتاهای جمع آوری شده توسط تحقیقات بازار, به سازمان ها و مشاغل کمک می کند تا گام هایی بلندتر و محکم تری نسبت به رقیبان خود بردارند و در کار خود پیشرفت کنند.
تحقیق بازار شیشه عمر یک کسب و کار است.
تحقیق بازاریابی و فروش
تحقیقات بازاریابی به چه معنی است؟
تحقیقات بازاریابی یا Marketing Research به مجموعه ای از فعالیت ها و فرآیندها گفته می شود که صنایع و مشاغل تولید کننده, مشتریان و حتی مصرف کنندگان نهایی را می تواند با استفاده از جمع آوری کردن اطلاعات به یک دیگر متصل کند.
مدیران کسب و کارها می توانند از این داده ها برای تعریف کردن فرصت ها, تهدیدات بازاریابی, ارزیابی و بررسی فعالیت یا درک هر چه بهتر فرآیندهای بازاریابی و همچنین بهبود بخشیدن به آن استفاده کنند.
تحقیق بازار به چه معنا است؟
تحقیقات بازار از موثرترین روش ها برای بینش بهتر و شناخت کافی نسبت به نیاز مشتریان و همچنین رقبا در صنایع مختلف است. به طور کلی, هدف از انجام تحقیقات بازار توسط مدیران, به دست آوردن داده و اطلاعاتی است که به آن ها برای تصمیم گیری در کار خود کمک زیادی می کند؛ خصوصا وقتی که مشاغل کوچک می خواهند به حوزه یا زمینه جدیدی وارد شوند.
حتی زمانی که کارخانه یا صنایعی بخواهد محصولات جدید خودش را وارد بازار کند, بهتر است که به سراغ این روش برود. امروزه راه حل های متفاوتی برای تحقیقات بازار یا market research موجود است که مشاغل می توانند از آن ها در جهت جمع آوری کردن اطلاعات استفاده کنند.
تفاوت بین تحقیق بازاریابی با تحقیقات بازار در چه چیزی است؟
به طور کلی در تحقیق بازاریابی و فروش هر دو مفهوم یک جزء از مارکتینگ به حساب می آیند و به فعالیت هایی اطلاق می شوند که پیش از به فروش رسیدن محصولات باید انجام شوند. بعضی از متخصصان بر این باور هستند که تحقیقات بازار زیر مجموعه ای از تحقیقات بازاریابی است. اما برخی دیگر معتقد هستند که این دو عبارت در بعضی از فعالیت ها, همپوشانی خواهند داشت؛ یعنی این که فرآیندهایی همچون ترندهای بازار, سایز, بررسی, هدف و غیره را قسمتی از تحقیقات بازار یا حتی جدا از تحقیقات بازاریابی در نظر می گیرند.
تحقیق در مورد بازاریابی دیجیتال می توانند شامل بهینه سازی کردن تبلیغات, تست های آب, رضایت مشتریان و همچنین تغییرات نگرش مدیران نسبت به برندینگ باشند. اما در مورد تحقیقات بازار باید به ترندهای موجود در بازار, سایز, بررسی کردن بازار هدف یا سگمنتیشن اشاره کرد. اما با این حال, هر دو این دو مفهوم ها در محدوده موضوعاتی مثل قیمت گذاری کردن محصولات, خصوصیات آن ها و تخمین زدن تقاضا مشترک خواهند بود.
۱• تحقیقات بازار به سرمایه گذاری بهتر و مطمئن تر مدیران کمک می کند.
انجام دادن درست تحقیق بازاریابی و فروش به شناخت بهتر و اصولی بازار هدف کمک می کند؛ در نتیجه ریسک مربوط به سرمایه گذاری در شرکت ها و بازارهای ناشناس به کمترین میزان خودش می رسد. بنابراین,مدیران با بهره گرفتن از اطلاعات و داده های جمع آوری شده توسط تحقیقات بازار می توانند گام های مالی خودشان را مطمئن تر بردارند.
۲• تحقیقات بازار می تواند تهدیدات یا فرصت های بالقوه مربوط به مشاغل را شناسایی کند.
در بیشتر مواقع, تحقیق بازاریابی و فروش داخل محیط های بیرونی شرکت ها یا سازمان ها انجام می شود؛ به همین خاطر هم شناخت و آگاهی کسب کردن از تهدیدات و فرصت های پیش روی کسب و کار راحت تر انجام می گیرد.
۳• تحقیق در مورد بازاریابی دیجیتال به آسان تر شدن تدوین و اجرا نمودن استراتژی کمک می کند.
دیتا و اطلاعاتی که در تحقیق بازاریابی و فروش جمع آوری شده, به راحت تر انجام گرفتن استراتژی های مشاغل و همچنین اهداف سازمان ها کمک شایانی می کند.
۴• تحقیقات بازار باعث شکوفا شدن خلاقیت مدیران و کارمندان می شود.
به طور کلی, تحقیقات بازار یکسری داده و اطلاعاتی جمع آوری می کند که از اطمینان زیادی برخوردار است و به شرکت ها خط فکری صحیح و مشخصی می دهد. در نتیجه این اطلاعات باعث می شوند که سازمان ها با دید بازتری درباره روش ها, راه حل, ایده های خلاقانه و ابزارهای جدیدی برای بهبود بخشیدن به کسب و کار خود فکر کنند.
۵• تحقیقات بازار باعث تقویت شدن موقعیت صنایع و مشاغل در بین مشتریان خواهد شد.
به طور کلی, شناختن درست و صحیح مشتریان و ارائه دادن خدمات به این افراد در راستای رفع این مایحتاج به جلب شدن اعتماد و همچنین محکم تر کردن جای پای مشاغل در بین مشتریان و بازار کمک زیادی می کند.
۶• تحقیقات بازار بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
دیتا و اطلاعاتی که در تحقیقات بازاریابی جمع آوری شده, به راحت تر انجام گرفتن استراتژی های مشاغل و همچنین اهداف سازمان ها کمک شایانی می کند.
تحقیق در مورد بازاریابی مجازی
تحقیق بازاریابی و فروش به استفاده کاربران از کانال مبتنی بر وب گفته می شود تا بتوانند پیام های خود را درباره برند, محصولات آن و خدماتی که به مشتریان می دهند, به گوش همه برسانند. امروزه با گسترش پیدا کردن فضای مجازی و استفاده عموم مردم از آن, بیشتر کسب و کارها از بازاریابی دیجیتالی برای شناخته تر شدن برند خودشان استفاده میکنند. بنابراین با کمک تحقیق بازاریابی و فروش, کاربران زیادی با محصولات , عکاسی تبلیغاتی در اصفهان همچنین خدمات مشاغل آشنا می شوند. از طرفی, روش های گوناگونی برای استفاده از تحقیق در مورد بازاریابی دیجیتال وجود دارد که شامل موارد زیر هستند.
روش های تحقیق در مورد بازاریابی دیجیتال
- استفاده کردن از ایمیل مارکتینگ
- بهینه سازی کردن موتور جستجو
- استفاده از شبکه های اجتماعی
- انجام تبلیغات آنلاین
هدف از بازاریابی مجازی چیست؟
به طور کلی هدف از به کار بردن بازاریابی آنلاین, جلب توجه کاربر در زمان مطالعه, خرید کردن, جستجو, صحبت در شبکه اجتماعی و غیره است. در نتیجه با این کار می توان افراد بازدید کننده از وب سایت را به یک مشتری دائمی تبدیل کرد. از طرفی بازاریابی مجازی با سنتی تفاوت هایی دارد؛ به عنوان مثال در بازاریابی های قدیمی, از افراد برون گرا استفاده می شد. اما در بازاریابی آنلاین بیشتر از افراد درون گرا استفاده می شود.
بازاریابی آنلاین و مجازی, مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد؛ به عنوان مثال با کمک آن می توان تاثیر کانال های متفاوت را بر روی فروش آن ها بررسی کرد. همچنین می توان به بررسی رفتار مشتریان پرداخت. دسترسی به بازاریابی مجازی بسیار سریع و راحت است, حتی هزینه عملیاتی پایینی هم دارد. البته با استفاده از بازاریابی آنلاین می توان به صورت دقیق تری مشتریان را مورد هدف قرار داد.
تحقیق در مورد بازاریابی بین المللی
بازاریابی بین الملل به بازاریابی کردن کالا و همچنین خدمات از کشوری به مناطق دیگر گفته می شود. به طور کلی بازاریابی داخلی با خارجی تفاوت هایی دارند؛ به عنوان مثال در شرایط محیطی, حوزه سیاسی, اقتصادی یا فرهنگی با یک دیگر فرق دارند. از طرفی تفاوت در شرایط جوی, محیط های طبیعی, فرهنگی, منابع و فناوری, نیاز تولیدی و همچنین خدماتی مختلفی را برای مشاغل به وجود می آورد. به عنوان مثال یک بنگاه اقتصادی نمی تواند همه نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان خودش را رفع کند, لذا با مدیریت بازاریابی بین الملل این امکان را دارد که همه فرصت های خودش را با تقسیم کردن بازار, بررسی و ارزیابی کند. در نتیجه این بنگاه می تواند کالاها و خدماتی که مصرف کنندگان می خواهند را متناسب با منابعی که در اختیار دارد, به راحتی تأمین کند.
پس می توان گفت که بازاریابی بین المللی به شناخت مایحتاج مردم در سراسر جهان با بازاریابی کالا و همچنین ارائه خدمات بین چندین کشور گفته می شود. اما تفاوت بازاریابی بین الملل, به استفاده از اصول و قواعد بازاریابی برای بیشتر از یک کشور نمایده می شود. اما منظور از تقسیم کردن بازار با کمک بازاریابی بین الملل این است که مدیران کسب و کارها, یک بازار وسیع را به قسمت های کوچک تری تقسیم کنند که در هر بخش, یکنواختی نسبتا بیشتری از لحاظ عرضه و همچنین تقاضا داشته باشد؛ زیرا مصرف کننده ها یکسری خصوصیات مشترک و شبیه به هم دارند.
معیارهای تقسیم بازار و مدیریت بازاریابی بین الملل
معیارهایی که باید تقسیم بازار را برای تحقیق در بازار متناسب با آن ها انجام داد, شامل مواردی همچون عوامل جغرافیایی, دموگرافیک, فاکتورهای روانی, رفتاری و اقتصادی خواهد بود. بعد از بررسی کردن بازار و تقسیم بندی آن به قسمت های شبیه به هم, مدیریت بازاریابی تصمیم می گیرد که کدام بخش را باید بازار هدف قرار داد. البته مدیریت بازاریابی بین الملل می تواند بیشتر از یک قسمت را متناسب با ترکیب یا توانایی کارکنان, توان رقابتی یا خط مشی بازرگان های سازمان انتخاب کند. اما از عوامل تاثیر گذار بر روی بازاریابی بین الملل باید به شرایط اقتصادی, فرهنگ, شرایط محیط سیاسی یا حقوقی اشاره کرد.
تحقیق در مورد بازاریابی ویروسی
به طور کلی, بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing یک نوع بازاریابی دیجیتالی ( تحقیق در مورد بازاریابی دیجیتال) است. مدیر بازاریابی ویروسی از طریق تعامل با مخاطب های خود, از مشتری ها برای تبلیغات و همچنین بازاریابی دیجیتالی استفاده خواهد کرد. بازاریابی ویروسی شبیه به بازاریابی های چریکی است و سابقه کهن و دیرینه ای دارد که در بیرون از فضای مجازی یا شبکه اجتماعی با اسامی بازاریابی شبکه ای, دهان به دهان و همهمه ای شناخته خواهد شد.
به عنوان مثال در بازاریابی های دهان به دهان, کاربرانی که از تبلیغات برند و کسب و کار خود سودی نمی برند, با استفاده از اعتبارشان به معرفی کردن شرکت به سایر مشتریان می پردازند؛ در نتیجه تحقیق بازاریابی و فروش شبکه اجتماعی باعث تغییر یافتن این Marketing به بازاریابی ویروسی می شود. در بازاریابی ویروسی مثل سایر روش ها, به یک مدیر بازاریاب یا حتی مشاور خلاق و باتجربه نیاز است.
تحقیقات بازار با آژانس تبلیغات نکسوس
مجموعه ما با تقدیم خدمات مختلف از جمله مدیریت شبکه های اجتماعی, تحقیق در بازار و … با تحقیقات درباره بخش های مختلف بازار شغلی افراد, به اطلاعات مهمی در مورد کسب و کار آن ها دست پیدا می کند. در نتیجه این افراد می توانند با استفاده از این تحقیقات بفهمند که رقیبانشان چه حجم و قسمت هایی از بازار فروش را در اختیارشان گرفته اند و چگونه به فعالیت و کار می پردازند. همچنین این افراد می توانند تجزیه و تحلیل کنند که بازار هدفشان شامل چه کاربرانی است و مشتری هایشان به چه خدماتی احتیاج دارند. تحقیقات بازار انواع مختلفی دارد اما در روند تحقیقات بازار باید به عادت ها و همچنین تمایلات بازار هدف, مایحتاج بازار, خصوصیات و غیره توجه کرد.
سوالات متداول تحقیق بازار
در کل 4 روش تحقیق بازار داریم : برسی اجمالی، برسی مزیت های رقابتی, تحقیقات دسته بندی بازار و تحقیقات رصد کردن برند و شنود بازار
تحقیقات بازار معمولا اهداف مختلفی داره که اصلی ترین اون اینه که به سازمان درگرفتن تصمیمات مهم تجاری کمک کنه و بتونه تهدید و فرصت های هر تصمیمی رو به درستی تشخیص بده.
کارشناسان تحقیقات بازار داده هایی را در مورد رقبا, جمعیت شناسی مشتری, عادات و ترجیحات مصرف کننده جمع آوری می کنند و عواملی را که بر تقاضای محصول یا خدمات تأثیر می گذارد, تجزیه و تحلیل می کنند. این متخصصان بازاریابی روند فروش را نظارت و پیش بینی می کنند، اثربخشی برنامه های بازاریابی را اندازه گیری می کنند و نتایج را گزارش می دهند.
کارشناسان تحقیق بازار با توجه به تخصص هایی که دارند معمولا با شرکت ها به صورت پروژه ایی کار میکنند و اگر بخواهند حقوق ثابتی دریافت کنند این عدد معمولا 30 درصد بالای حقوق ثابت اداره کار است.
مهارت های بین فردی و توانایی ایجاد رابطه سریع.
مهارت های تحلیلی و عددی.
دقت و توجه به جزئیات.
توانایی استفاده از ابتکار عمل و کار مستقل علاوه بر مهارت های کار تیمی.
برای برداشتن محکم ترین گام, نیاز به شناخت بازار و چالش های پیش رو دارید ! ما کنار شماییم تا بازار را توی مشت خود بگیرید . تنها یک تماس نیاز است …