کارشناس تحقیق بازار
کارشناس تحقیق بازار
کارشناس تحقیقات بازار
کارشناس تحقیق بازار در نکسوس:
یکی از مهم ترین و اساسی ترین مواردی که سبب تقویت و رونق کسب و کار می شود,تحقیق بازار است. به منظور دستیابی به موفقیت در زمینه های مختلف از جمله کسب و کار, نیازمند جمع آوری و دریافت اطلاعات هستیم. شاید بپرسید این اطلاعات باید از کجا به دست آید؟ افرادی به عنوان کارشناس تحقیق بازار, وظیفه جمع آوری اطلاعات دقیق, جهت اتخاذ تصمیم های صحیح را دارند. کارشناس تحقیق بازار, افرادی توانا همراه با روابط عمومی بالا هستند که وظایف آن ها اطلاع رسانی درست و به موقع, ارائه دادن گزارشات دقیق درباره بازار, رقیبان, مشتریان, صنایع به سازمان است. امروز در این محتوا قصد داریم اطلاعات جامعی درباره کارشناس تحقیقات بازار در اختیار شما قرار دهیم.
برای دریافت خدمات و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.
کارشناس تحقیق بازار چیست؟
بازار به مکانی گفته می شود که خریداران و فروشندگان, معاملات خود را در آن انجام می دهد. در گذشته, مکان انجام معاملات, مکانی فیزیکی بود اما در دهه اخیر به دلیل پیشرفتی که در زمینه تکنولوژی داشته ایم, معاملات می تواند در بستر فضای مجازی انجام شود. بنابراین فارغ از مکان و جا, به محدوده ای که در آن معاملات و خرید و فروش انجام می گیرد, بازار کفته می شود.
بازارهای مختلف از نظر فضا و میزان معاملاتی که در حال انجام است, سیار گسترده هستند. وسعت بازار و معاملات انجام شده در آن, باعث می شود تا فاکتورهای مختلفی بر آن تأثیرگذار باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد برای پیشرفت و رونق در کسب و کار خود, نیازمند استخدام فردی به عنوان کارشناس تحقیق در بازار, هستند.
وظیفه کارشناس تحقیق بازار, مشورت با افراد مختلف و جمع آوری اطلاعات دقیق و درست راجع به کسب و کار است. کارشناسان پس از دریافت اطلاعات, تجزیه و تحلیل آن, تمام یافته های خود را بدون کم و کاستی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهند. فرصت های تجاری برای صاحبان کسب و کار, جزئیات و داده های مربوط به ماهیت بازار, شرایطی که سبب رشد موقعیت محصول می شود, نیازهای فروشندگان و غیره از جمله مواردی هستند که می توانند بازار را تحت تأثیر قرار دهند. وظیفه کارشناسان تحقیقات بازار, دریافت اطلاعاتی در این موارد و انتقال آن به مدیران است. این دسته از افراد, در جمع آوری و تحقیقات کمی و کیفی متخصص هستند. تحقیقات کمی, همان داده های آماری و ارائه درصد است که تاثیر سریعی در میزان فروش در بازار دارد و تحقیقات کیفی, شامل تجزیه و تحلیل نظرات به دست آمده است.
تا زمانی که محصول یا خدمات کسب و کار شما ، مطابق با خواسته و علاقه مخاطب ارائه گردد ، برند شما بهترین خواهد بود ! گام اصلی بهترین بودن شناخت بازار و تحقیق بازار است . جهت دستیابی به جایگاه بهترین در کسب و کار ، با کارشناسان ما تماس بگیرید
وظایف کارشناس تحقیقات بازار
افرادی که شغل کارشناس تحقیقات در بازار را انتخاب کرده اند, باید بدانند که مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش آن ها برای دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. جمع آوری, تجزیه و تحلیل هرگونه اطلاعات غلط, به جای رونق در کسب و کار, می تواند مشکلات عدیده ای را برای مدیران به وجود آورد. پس افرادی که قصد دارند در آینده این شغل را انتخاب کنند, ابتدا لازم است با برخی از وظایف کارشناسان تحقیق در بازار, آشنا شوند. شرح وظایف کارشناس تحقیقات بازار به صورت زیر است:
01
این افراد تحقیقات جامع و کاملی درباره بازار محصول و اطلاعاتی پیرامون نوع کسب و کار, به دست می آورند.
02
این کارشناسان, راجع به اهداف و الزامات پروژه ها با مشتریان بحث و مشورت می کنند.
03
بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات, آن ها را طبقه بندی کرده و در اختیار مدیران و صاحبان کسب و کار قرار می دهند.
04
این گروه افراد باید در جهت آشنایی با نظرات مشتریان, از روش های تحقیق مانند پرسشنامه استفاده کنند.
05
به منظور سازماندهی و پیشرفت پروژه های تحقیقاتی, از نرم افزارهای آماری استفاده می کنند.
06
داده های به دست آمده از طریق نظرسنجی را تجزیه و تحلیل می کنند.
07
این افراد اطلاع کامل و جامعی در مورد روند بازار داشته و بهترین و موثرترین شیوه ها را ارائه می دهند.
08
انتقال داده های به دست آمده به مدیران کسب و کار به زبان ساده تر؛ یعنی این افراد اطلاعات به دست آمده را به کمک نمودار و جداول قابل فهم در مورد مدیران قرار می دهند.
09
با مشتریان و صاحبان کسب و کار, درباره اطلاعات و نتایج به دست آمده بحث می کنند.
به طور کلی انتخاب کارشناس تحقیقات بازار توسط صاحبان کسب و کار, برای مشاوره برندینگ می تواند تأثیر مستقیمی در افزایش رونق کسب و کارها شود. به همین دلیل به افرادی که در زمینه های گوناگون مشغول به انجام معاملات هستند, توصیه می شود فردی را به عنوان کارشناس برای تحقیق در بازار, انتخاب کنند.
میزان تحصیلات کارشناس تحقیقات در بازار
به دلیل این که شغل های زیادی در زمینه های مختلف وجود دارد, مدرک ثابتی نیز برای کارشناسان تحقیق وجود ندارد. به عنوان مثال فردی که به عنوان کارشناس تحقیق, قصد جمع آوری اطلاعات پیرامون قطعه سخت افزار کامپیوتری را دارد, اگر در زمینه کامپیوتر تحصیل کرده باشد, موفق تر است.
به همین دلیل نمی توان با قطعیت گفت که کارشناسان تحقیق, حتما باید رشته تحصیلی خاصی داشته باشند. اما برخی از رشته ها هستند که می توانند بسیاری از رشته های دانشگاهی را پوشش دهند, از جمله این رشته ها می توان به رشته برندینگ و بازاریابی, آمار, اقتصاد, مطالعات بازرگانی, ریاضیات, زبان انگلیسی و تجارت, اشاره کرد.
علاوه بر میزان تحصیلات و نوع رشته دانشگاهی, تجربه می تواند عامل مهمی در میزان موفقیت کارشناسان بازار شود. به عنوان مثال افرادی که تجربه زیادی در کار کردن در تولیدی های مختلف را دارند, بهتر و راحت تر می توانند اطلاعات و داده های زیادی از بازار را به دست آورند.
کار کارشناس تحقیقات بازار چیست
افرادی که به عنوان کارشناس تحقیقات در بازار انتخاب می شوند, باید ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند در مسیر خود موفق شوند. از جمله این ویژگی ها می توان موارد زیر را نام برد:
همه ما قبل از انجام هر کاری, باید به آن علاقه داشته باشیم. وجود علاقه برای انجام کار, دقت و تمرکز را در حین کار کردن بالا برده و تأثیر مستقیمی در بهبود راندمان کاری دارد. تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان تحقیق در بازار, کمی و کیفی است که در صورت عدم علاقه می تواند بسیار کسل کننده و حوصله سر بر باشد. پس وجود علاقه برای انجام این شغل, یکی از دلایل موفقیت به شمار می رود.
داشتن روابط عمومی بالا یکی از ویژگی های بسیار مهم در کارشناسان تحقیق در بازار است. این افراد باید توانایی برقراری ارتباط با مدیران بازاریابی و مدیران بازارکار را داشته باشند. همکاری با سایر مدیران و همکاران و ارائه نتیجه به مدیران، در رونق کسب و کار بسیار موثر است.
داشتن روابط عمومی بالا یکی از ویژگی های بسیار مهم در کارشناسان تحقیق در بازار است. این افراد باید توانایی برقراری ارتباط با مدیران بازاریابی و مدیران بازارکار را داشته باشند. همکاری با سایر مدیران و همکاران و ارائه نتیجه به مدیران، در رونق کسب و کار بسیار موثر است.
افراد کارشناس تحقیق در بازار، باید ذهنی جست و جوگر داشته باشند و به جزئیات اهمیت ویژه ای دهند. افرادی که جزئی نگر هستند، می توانند در حین تحقیق خود، تمام نکات و موارد ریز را در نظر گرفته و سپس به تجزیه و تحلیل بپردازند.
فاکتورها و موارد زیادی می تواند در روند خرید و فروش بازار، موثر واقع شود. از این رو، کارشناس تحقیقات در بازار باید به جزئیات توجه کرده و تجزیه و تحلیل داده های آماری را به طور دقیق انجام دهند.
شرایط احراز کارشناس تحقیق و توسعه
افرادی که مسئولیت انجام کار تحقیق در بازار را پذیرفته اند, باید مهارت های زیر را داشته باشند:
انجام چند کار به صورت همزمان
در برخی موارد کارشناسان تحقیق, مجبور می شوند که در طول انجام تحقیقات, فعالیت های دیگری را نیز انجام دهند. از این رو, این افراد باید توانایی لازم برای انجام چند کار به صورت همزمان را داشته باشند.
مهارت های بین فردی
منظور از مهارت های بین فردی, توانایی برقرار کردن ارتباط با افراد مختلف است. افراد کارشناس در طول انجام فعالیت خود, باید با افراد غریبه, مدیران و همکاران, ارتباط برقرار کنند. نحوه برقراری ارتباط کارشناسان با افراد مختلف, بر نتیجه تحقیقات و در نهایت رونق کسب و کار, تأثیر می گذارد.
مقاومت در برابر فشارها
کارشناسان تحقیق در طول انجام فعالیت خود ممکن است با فشارهای کاری رو به رو شوند. اما فشارهای وارده نباید کارشناس تحقیق و نتایج به دست آمده را تحت تأثیر قرار دهد.
برخورداری مهارت های ارتباطی
کارشناسان به منظور جمع آوری اطلاعات, تجزیه, تحلیل و تفسیر داده ها و هم چنین ارائه نتیجه, به مشتری ها نیاز دارند. از این رو مهم است که کارشناس بتواند ارتباط با مشتریان برقرار کند.
داشتن مهارت های نرم افزاری
آشنایی با نرم افرازهایی هم چون office و غیره می تواند سبب انجام هر چه بهتر کارها شود. کارشناسان تحقیقات در بازار, با نرم افزارها آشنایی دارند و از آن ها استفاده می کنند.
مهارت های تحلیلی
کارشناس تحقیقات در بازار باید به خوبی بتوانند, داده ها و اطلاعات زیادی را درک و سپس تجزیه و تحلیل کنند.
مهارت های تفکر انتقادی
کارشناسان تحلیل گر در بازار, باید بتوانند تمامی اطلاعات به دست آمده را به خوبی بررسی کنند و بهترین و موثرترین شیوه را برای بازاریابی ارائه کنند.
استخدام کارشناس تحقیق و توسعه
کارشناسان تحقیق در بازار, ممکن است در مکان های گوناگونی استخدام شوند. به طور کلی اغلب شغل ها برای دستیابی به میزان درآمد بیش تر, نیازمند استخدام کارشناسان تحقیق هستند. از جمله مکان های استخدام این افراد, به صورت زیر است:
شرکت های مختلف
آژانس های بازاریابی
شرکت های صنعتی
شرکت های بازرگانی
شرکت های پیمانکاری
شرکت های تولیدی
حقوق کارشناس تحقیق و توسعه
میزان درآمد و حقوقی که کارشناسان تحقیق بازار, دریافت می کنند به فاکتورهای مختلفی از جمله مکان استخدام, توافق کارفرما و کارشناس, تجربه و سوابق کاری کارشناس تحقیق و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. اما به طور کلی حداقل درآمدی که برای این شغل در نظر گرفته شده است, تابع قوانین کار و حقوق مشخص شده از طرف وزارت کار است.
بازار استخدام کارشناس تحقیقات بازار
امروزه شرکت ها, کارخانه ها و صنایع های تولیدی زیادی در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند که در زمینه فروش و کسب درآمد, با هم رقابت می کنند. مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف, در تلاشند تا فروش محصولات خود را گسترش داده و برند خود را جهانی کنند. می توان گفت رسیدن به این هدف بدون وجود کارشناسی حرفه ای برای تحقیق در بازار, تقریبا غیرممکن است.
لازم است مدیران و صاحبان شرکت جهت توسعه و گسترش کسب و کار خود, افرادی را به عنوان کارشناس تحقیقات بازار استخدام کنند. این افراد با جمع آوری اطلاعات و داده های کمی و کیفی, مناسب ترین و بهترین استراتژی را جهت فروش و توزیع محصولات, ارائه می کند.
بهترین کارشناس تحقیقات بازار
بازار, محلی برای انجام معاملات مختلف در بین فروشندگان و مشتریان است. عوامل متعددی می توانند بازار و میزان خرید و فروش آن را تحت تأثیر قرار دهند. صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت, جهت پشت سر گذاشتن چالش های پیش آمده در بازار و رونق در فروش خود, نیازمند دریافت اطلاعاتی دقیق از پیرامون خود هستند.
جمع آوری این اطلاعات توسط کارشناس تحقیق بازار صورت می گیرد. این افراد وظیفه دریافت اطلاعات جامع و کامل پیرامون کسب و کار, تجزیه و تحلیل آن ها و سپس انتقال این اطلاعات به مدیران را دارند. شما به عنوان مدیر باید در انتخاب کارشناس تحقیق, دقت زیادی داشته باشید زیرا میزان تجربه و مهارت این فرد, تاثیر مستقیمی در پیشرفت شرکت و افزایش درآمد آن دارد.
کارشناسان تحقیق بازار نیز باید توجه داشته باشند که مسئولیت سنگینی بر دوش آن ها قرار دارد. این افراد باید با صبر و حوصله تمام, تمامی اطلاعات و داده های به دست آمده را تفسیر کند و نتیجه آن را به زبانی ساده و قابل فهم, در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد. اگر شما نیز صاحب کسب و کار هستید و به دنبال راهی برای رونق آن می گردید, استخدام کارشناس تحقیقات بازار, می تواند به شما کمک کند.
سوالات متداول کارشناس تحقیق بازار
کارشناسان تحقیقات بازار داده هایی را در مورد رقبا, جمعیت شناسی مشتری, عادات و ترجیحات مصرف کننده جمع آوری می کنند و عواملی را که بر تقاضای محصول یا خدمات تأثیر می گذارد, تجزیه و تحلیل می کنند. این متخصصان بازاریابی روند فروش را نظارت و پیش بینی می کنند, اثربخشی برنامه های بازاریابی را اندازه گیری می کنند و نتایج را گزارش می دهند.
کارشناسان تحقیق بازار با توجه به تخصص هایی که دارند معمولا با شرکت ها به صورت پروژه ایی کار میکنند و اگر بخواهند حقوق ثابتی دریافت کنند این عدد معمولا 30 درصد بالای حقوق ثابت اداره کار است.
مهارت های ارتباطی شفاهی و نوشتاری قوی.
مهارت های بین فردی و توانایی ایجاد رابطه سریع.
مهارت های تحلیلی و عددی.
دقت و توجه به جزئیات.
توانایی استفاده از ابتکار عمل و کار مستقل علاوه بر مهارت های کار تیمی.
کارشناسان تحقیقات بازار داده هایی را در مورد رقبا, جمعیت شناسی مشتری, عادات و ترجیحات مصرف کننده جمع آوری می کنند و عواملی را که بر تقاضای محصول یا خدمات تأثیر می گذارد, تجزیه و تحلیل می کنند. این متخصصان بازاریابی روند فروش را نظارت و پیش بینی می کنند, اثربخشی برنامه های بازاریابی را اندازه گیری می کنند و نتایج را گزارش می دهند.
مخاطب تو ، تصمیم گیرنده آینده برند توست …