اصول تحقیق بازار
اصول تحقیق بازار
اصول تحقیق بازار چیست؟
اصول تحقیقات بازار چیست؟ آیا می دانید برای اینکه بتوانید در بازار کسب و کار موفق شوید نیاز دارید که تحقیقاتی در حوزه کسب و کار خود و شناخت مشتری کنید؟ شناخت مشتری و درک نیازهای آنها به شما کمک می کند تا بهتر مشتری را بشناسید و برای رفع نیازهای آنها اقدام کنید. با رفع نیازها و ارائه خدمات برای مشتریان شما می توانید در کسب و کار خود موفق شوید. بنابراین نیاز است در این مسیر با آگاهی بیشتری وارد شوید. در این مقاله می خواهیم در مورد معرفی انواع تحقیق بازار بپردازیم تا شما با شناخت بیشتری در شغل خود موفق شوید.
برای دریافت خدمات و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.
معرفی اصول تحقیق بازار
اصول تحقیق بازار, روشی است که به صورت نظرسنجی از محصول یا خدمات از طرف صاحبان مشاغل صورت می گیرد. این نظرسنجی ها توسط مشتریان تکمیل می شود. قبلا نظرسنجی ها به صورت فیزیکی بود؛ اما اکنون به صورت آنلاین صورت می گیرد. مشتریان می توانند به صورت آنلاین, فرم نظرسنجی ها را پر کنند و با یک کلیک آن ها را برای صاحبان مشاغل ارسال کنند.
صاحبان کسب و کار با توجه به این نظرسنجی ها بهتر می توانند نیازهای مشتریان خود را بشناسند و در رفع این نیازها و خدمات اقدام کنند. هر چقدر که به نظرات و نیازهای مشتریان اهمیت بدهیم و محصولاتی متناسب با نیازهای آن ها ارائه دهیم باعث رونق یافتن و موفقیت شغل خود خواهیم شد.
انواع اصول تحقیقات بازاربه چه صورت انجام می شود؟
بسته به روش ها و ابزار مورد نیاز, انواع اصول تحقیقات بازار را در زیر آورده ایم:
1. تحقیقات اولیه بازار
تحقیقات اولیه, فرآیندی است که در آن شرکت ها یا کسب و کارها با مصرف کنندگان نهایی تماس می گیرند یا شخص ثالثی را برای انجام مطالعات مرتبط برای جمع آوری داده ها برمی گزینند. داده های به دست آمده می تواند هم کمی باشد و هم کیفی. دو نوع تحقیقات وجود دارد: تحقیقات اکتشافی و خاص. تحقیق اکتشافی, جایی که یک مشکل با پرسیدن سؤالات باز, در قالب مصاحبه مفصل معمولاً با گروه کوچکی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می شوند, بررسی می شود. در اینجا تعداد نمونه محدود به 6-10 عضو است. از سوی دیگر, تحقیقات خاص, دقیق تر بوده و برای حل مسائلی که با تحقیقات اکتشافی شناسایی می شوند, برای برندینگ و بازاریابی استفاده می گردد.
01
گروه های کانونی
گروه کانونی, گروه کوچکی از افراد است که معمولاً به نظرسنجی های آنلاین ارسال شده پاسخ می دهند. یکی از مزیت های این گروه اینست که می توان داده ها را به صورت از راه دور جمع آوری کرد بدون اینکه با گروه تعامل داشت. با این حال, هزینه این روش گران است, زیرا برای جمع آوری اطلاعات پیچیده استفاده می شود.
02
روش تحقیق کیفی
روش کیفی مدل دیگری از روش های تحقیقات بازار است. در این روش صاحبان کسب و کار از طریق نظرسنجی ها, پرسشنامه های آنلاین نظرات مشتریان را دریافت می کنند و با توجه به نظرات و نیازهای آنها محصولات و خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند.
03
آزمایشات میدانی
آزمایش های میدانی روشی علمی تر برای انجام اصول تحقیقات بازاربه شمار می روند. این آزمایشات, معمولاً شامل آزمایش یک فرضیه یا فرضیه های متعدد است و در محیط طبیعی آزمودنی ها انجام میشود. نمونه ای از آزمایش میدانی می تواند بازاریابی آزمایشی باشد. زمانی که یک شرکت می خواهد محصول جدیدی را در بازار عرضه کند, از بازاریابی آزمایشی استفاده می کند. آن ها ابتدا محصول را فقط برای گروه کوچکی از مردم بازاریابی و در دسترس قرار می دهند. به عنوان مثال, گروهی از مردم در یک شهر خاص.
04
مشاهده
دو نوع مختلف مشاهده وجود دارد که در نوع اول, پژوهشگر هیچ گونه تعاملی با موضوع ندارد. در نوع دوم, محقق با موضوع مورد بحث تعامل دارد. راه های زیادی وجود دارد که بازاریابان می توانند از مشاهده برای تحقیقات تجاری استفاده کنند. در حین مشاهده در فروشگاه, محقق یا نرم افزار دوربین دیجیتال نحوه رفت و آمد مشتریان در مغازه, مدت زمانی را که در هر بخش از فروشگاه سپری می کنند و محصولاتی که ابتدا متوجه آن می شوند را ردیابی می کند. تحقیقات مشاهده ای مفید است؛ زیرا به محققان اجازه می دهد تا رفتار واقعی مشتریان را بدانند نه آنچه را که به محقق میگویند یا در یک نظرسنجی گزارش می دهند.
2. تحقیق ثانویه:
از سوی دیگر, تحقیقات ثانویه شامل کاوش داده های موجود است. داده هایی که محققان برای تحقیقات ثانویه استفاده می کنند قبلاً توسط فردی غیر از محقق برای اهداف دیگر جمع آوری شده است. اصول تحقیقات بازار ثانویه شامل استفاده از داده های جمع آوری شده توسط محقق دیگر برای هدف دیگری است. داده های ثانویه را می توان به صورت داخلی و خارجی جمع آوری کرد که ممکن است شامل جمع آوری داده ها از موارد زیر باشد:
• گزارش های داخلی: ارقام فروش, سوابق موجودی, پروفایل های مشتری, برنامه های وفاداری, گزارش های مالی و غیره.
• داده های خارجی: گزارش های بازار, تحقیقات اینترنتی, مجلات دانشگاه و غیره.
روش های دیجیتال تحقیقات بازار
تحقیقات بازار دیجیتال می تواند به صورت تحقیقات اولیه و ثانویه باشد. روش های تحقیق سنتی مانند نظرسنجی, مصاحبه و گروه های متمرکز همگی می توانند به صورت دیجیتالی انجام شوند. به عنوان مثال, ارسال نظرسنجی های ایمیلی و انجام مصاحبه در پلتفرم هایی مانند گوگل ممکن است روش های تحقیق بازار دیجیتال در نظر گرفته شوند.
با این حال, فناوری های دیجیتال باعث ایجاد انواع جدیدی از تحقیقات بازار شده اند. علاوه بر این, امروزه بسیاری از برندها از رسانه های اجتماعی به عنوان یک روش تحقیق بازار استفاده می کنند که به شرکت ها اجازه می دهند تا داده هایی را در مورد رفتار و نگرش مصرف کننده جمع آوری کنند. علاوه بر این, با در دسترس تر شدن تکنیک های دیجیتال برای همه, شرکت ها ممکن است تصمیم بگیرند از ترکیبی از روش های مختلف تحقیقات بازار دیجیتال, استفاده کنند.
اصول تحقیقات بازاریابی
کسب و کارها باید اصول تحقیقات بازاریابی را انجام دهند, زیرا این اصول به آن ها کمک می کند تا بینش ارزشمندی در مورد گروه های مختلف مصرف کنندگان, رقبا و بازارها به دست آورند. امروزه با وجود اینترنت و ایجاد پلتفرم هایی جدید, زمینه بازایابی آسان تر شده است. شما به راحتی با رعایت یکسری اصول می توانید برند خود را به دنیا معرفی نمایید. نکسوس یکی از وبسایت های بزرگ در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که می تواند به شما در برند شدنتان کمک کند. برای دریافت مشاوره برندینگ و همچنین مشاوره برای اصول تحقیقات بازاریابی می توانید با شماره تلفن های داخل سایت تماس بگیرید.
اگر شما هم حلقه گم شده کسب و کارتون اطلاعاتی هست که تکمیل اون با تحقیقات بازارایابی انجام میشه, حتما با کارشناسان اصول تحقیق بازارایابی نکسوس تماس بگیرید.