اصول برندینگ و بازاریابی
اصول برندینگ و بازاریابی
اصول بازاریابی و برندینگ چیست؟
برندینگ به شاخه ای از علم بازاریابی گفته میشود. هر کسب و کاری باید اصول برندینگ و بازاریابی را رعایت کند. در واقع رعایت این اصول اولین قدمی است که هر شرکتی برای ساخت یک برند موفق پشت سر می گذارد. صحبت در اینجا تجربه ای است که برای مشتری به ارمغان میآورید. قیمت پایین شاید سبب افزایش فروش شود؛ اما چیزی که مشتری را مجدد به خرید وا میدارد برند موفق شماست. کسب و کارهایی که برند موفقی دارند، دقیقا میدانند که برای مشتریان خود چه تجربه ای را به وجود بیاورند که در ذهن مشتری ماندگار شوند.
کسب و کارها از زمانی که وارد شبکه اجتماعی میشوند و شروع به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی میکنند تا زمانی که بسته بندی می شوند، تماما در کنار هم یک برند را میسازد. پس برای اینکه بتوانید برند خود را گسترش دهید و در این راه به موفقیت برسید، باید نام برند خود را در ذهن مشتریان ماندگار کنید و این امر فقط با رعایت اصول برندینگ و بازاریابی امکان پذیر است. توجه داشته باشید که ماندگار کردن نام برند نیازمند تلاشی فراتر از یک لوگو است.
برای دریافت خدمات و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.
معرفی کاملی از اصول بازاریابی و برندینگ
همانطور که گفتیم برندها متفاوت بوده و هر کدام دارای ویژگی هایی خاص هستند. همین مشخصه ها سبب می شوند تا نام برند در ذهن مشتری ماندگار بماند. اما این ویژگی ها را چگونه به وجود بیاوریم؟ این مسئله دشوار نیست! فقط باید به مشخصات برند خود که سبب ماندگاری نام برند می شود اهمیت دهید و اصول برندینگ و بازاریابی را رعایت کنید. با اهمیت دادن به این موضوع مسلما ویژگی های مثبتی را در ذهن مشتری ایجاد می کنید. اما چطور بدون صرف زمان این ویژگی ها را به وجود بیاوریم؟
بهتر است برای درک بهتر این موضوع، مثالی را ذکر کنیم: برندی را فرض کنید که برای فروش محصولات خود فقط بر روی قیمت آن تمرکز کرده است. این برند به مواردی همچون تجربه و دیگر موارد مهم توجهی نمیکند. آیا این برند می تواند فقط با پیشنهاد قیمت بهتر ویژگی مثبتی در ذهن مشتری ایجاد نماید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! قیمت مناسب نمی تواند به تنهایی سبب فروش قطعی محصول شود. اما چگونه برند خود را در ذهن مشتری ماندگار کنیم؟ اصول برندینگ و بازاریابی چیست؟ به طور کلی برندینگ به فرایندی اطلاق می شود که به نوعی به مشتری جهت میدهد و نام برند را در ذهن مشتری ماندگار می کند.
مهم ترین اصول برندینگ و بازاریابی
در این قسمت تلاش کردهایم اصول برندینگ و بازاریابی را به شما عزیزان ارائه دهیم تا بتوانید برند خوب و قوی را بسازید. اصول برندینگ عبارتند از:
01
مشخص کردن مخاطب هدف
برندینگ سبب شناخت و اعتماد و آگاهی می شود. برای اینکه بتوانید برند موفقی داشته باشید، باید مخاطب هدف خود را بشناسید.
قبل از هر چیزی باید بدانید چه کسی به محصولات شما نیاز دارند و اصلا برای چه کسی قرار است صحبت کنید؟ مشتری شما چه افرادی هستند؟ این سوالات از جمله سوالاتی هستند که برای رعایت اصول برندینگ و بازاریابی باید به آن پاسخ داده شود. پس در مرحله اول پرسونای را برای خود مشخص نمایید.
02
مشخص نمودن بیانیه ماموریت
چرا این کسب و کار را راه اندازی کرده اید؟ چه هدفی دارید؟ پاسخ به این سوالات، بیانیه ماموریت را مشخص خواهد کرد. بهتر است قبل از اینکه به سراغ جلب اعتماد مشتری بروید، ابتدا چشم انداز برند خود را مشخص کنید. با مشخص کردن چشم انداز می توانید ویژگی برند خود را در کارتان بازتاب نمایید.
به طور کلی بیانیه ماموریت سبب می شود که به مخاطبان خود بفهمانید که چرا این کسب و کارها به وجود آمده و چرا باید برای این کسب و کار ارزش قائل شوند و همواره به آن توجه کنند.
03
مزایای کسب و کار خود را تعریف کنید
احتمالا در زمینه فعالیت شما رقیب های بسیاری وجود دارند. شما می توانید در مورد رقیبان خود اطلاعات زیادی کسب کنید. اما اکنون باید بر روی کسب و کار خود متمرکز شوید و به اصول برندینگ و بازاریابی توجه نمایید. چه چیزی وجود دارد که دیگران نمی توانند آن را از شما تقلید کنند؟ بله درست حدس زدید! برند شما تنها چیزی است که رقیبان و همکاران شما نمیتوانند از آن تقلید نمایند.
به همین دلیل است که توصیه میکنیم ویژگی های برند شما فقط مختص برند خودتان باشد. ویژگی های برند فراتر از لوگو و پالت رنگی و مواردی از این قبیل است. شما باید مزایای خاصی را خلق کنید و بدند متفاوتی بسازید
04
ساخت سرمایه های بصری
برای این مرحله شما باید شناخت کاملی از مشتریان هدف خود داشته باشید. همینطور باید در این مرحله بیانیه مأموریت و مزایای ارزش ها را تعیین کرده باشید. پس از اینکه این مراحل طی شد، وارد مرحله طراحی اجزای هویت می شوید که این مرحله هیجان انگیزترین مراحل اصول برندینگ و بازاریابی است.
منظور ما از اجزای هویت همان لوگو، پالت رنگی و غیره است. پس از مشخص نمودن این موارد، سندی درست کنید و برای افرادی که قصد دارند بر روی آن کار کنند، بفرستید تا در نهایت بتوانید هویت بصری یکپارچه ای را برای خود داشته باشید.
05
صدای برند خود را بیابید و از آن استفاده کنید
اگر قصد ارتباط گیری از طریق برندتان را دارید، در این قسمت شما باید برای برند خود لحن انتخاب کنید. اینکه برندتان چه صدایی دارد؟ در واقع یکی از مهم ترین اصول برندینگ و بازاریابی به شمار می رود و نوعی ارتباط برقرار کردن با مشتری است.
اگر شما مخاطب هدف را به خوبی شناخته باشید، میتوانید بهترین لحن و صدا را برای برند خود برگزینید. توجه داشته باشید که باید همواره از یک لحن مداوم استفاده کنید. به طور کلی صدای برند همان پارامترهایی است که افراد با شنیدن آن ها به یاد برند شما می افتند.
اگر قصد ارتباط گیری از طریق برندتان را دارید، در این قسمت شما باید برای برند خود لحن انتخاب کنید. اینکه برندتان چه صدایی دارد؟ در واقع یکی از مهم ترین اصول برندینگ و بازاریابی به شمار می رود و نوعی ارتباط برقرار کردن با مشتری است.
اگر شما مخاطب هدف را به خوبی شناخته باشید، میتوانید بهترین لحن و صدا را برای برند خود برگزینید. توجه داشته باشید که باید همواره از یک لحن مداوم استفاده کنید. به طور کلی صدای برند همان پارامترهایی است که افراد با شنیدن آن ها به یاد برند شما می افتند.
سخن آخر
همانطور که گفتیم برندینگ فراتر از پالت و لوگو و مواردی از این قبیل است. در واقع برندینگ یک احساس لطیفی بوده که مشتری از طریق آن با کسب و کار شما ارتباط برقرار می کند. اصول برندینگ و بازاریابی در کنار هم می توانند برند قوی و خوبی را تولید کنند. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید بسیار متشکریم. شما نیز می توانید در صورت وجود هرگونه سوال با کارشناسان ما در سایت نکسوس تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما شما را به بهترین نحو راهنمایی می کنند و مشاوره ای رایگان را در این خصوص در اختیارتان قرار می دهند.
اگر شما هم حلقه گم شده کسب و کارتون اطلاعاتی هست که تکمیل اون با تحقیقات بازارایابی انجام میشه, حتما با کارشناسان اصول تحقیق بازارایابی نکسوس تماس بگیرید.