اصول طراحی پوستر حرفه ای
اصول طراحی پوستر حرفه ای
آشنایی با اصول طراحی پوستر حرفه ای
اصول طراحی پوستر تبلیغاتی در نکسوس مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است. طراحی پوستر از ابتدا تا کنون همواره در نمونه های تبلیغاتی در بین انواع تبلیغات بازرگانی دیده می شود و یکی از تبلیغات ارزان, موثر و عمومی است. در زمینه کسب و کار از نقش پوستر در تبلیغات غافل نشوید. طراحی پوستر اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر طراحان گرافیک در طراحی خود رعایت کنند می توانند یک طرح موفق را اجرا کنند. در ادامه از آژانس تبلیغاتی نکسوس که عرضه کننده خدمات تولید محتوا می باشد, به بررسی اصول طراحی پوستر حرفه ای خواهیم پرداخت.
طراحی پوستر تبلیغاتی چیست؟
طراحی پوستر مانند همه طرح های دیگر مانند طراحی بروشور, طراحی کاتالوگ و … هم در تبلیغات اجتماعی و هم در تبلیغات عمومی کمک شایانی می کند. در این نوع طراحی ارائه دو عنصر مهم تصاویر و نوشته ها نقش موثری در آگاه سازی افراد دارد. در واقع تصاویر گرافیکی پوسترها باید از فاصله دور مخاطب را به خود جذب کند, زمانی که مخاطب نزدیکتر می شود, اگر در طراحی متون و پوستر خلاقانه عمل کنید, اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار می دهید و این کمک شایانی به برند شما می کند. می توان گفت پوستر یک آگهی دیواری است که کوچکتر یا بزرگتر از یک آگهی معمولی می باشد.
برای رعایت اصول طراحی پوستر حرفه ای باید بدانیم که چه چیزی را می خواهیم دنبال کنیم. با چه گروهی از جامعه روبرو هستیم و این پوستر باید در کجا نصب شود؟ بنابراین در هر یک از موارد فوق, نوع استفاده از تصاویر, فضای خالی بسیار با یکدیگر متفاوت است. قبل از اینکه تصمیم به طراحی پوستر گرافیکی با موضوع خاصی داشته باشید, باید دلیل و نحوه انجام آن را بدانید و سپس طراحی پوستر را سفارش دهید.
خلاقیت و زیبایی را با اهداف کسب و کار هم مسیر کن, و نامش را تولید محتوای حرفه ای بگذار …
اصول طراحی پوستر حرفه ای چیست؟
پوستر تلفیقی از هنر گرافیک و هنر تبلیغاتی است که البته مکمل یکدیگر بوده و همواره به موازات یکدیگر حرکت کرده اند. پوسترها طراحان گرافیکی هستند که برای اهداف تبلیغاتی طراحی و منتشر می شوند. در یک تعریف دقیق تر, پوسترها برای اطلاع رسانی محتوا, رویدادها یا موضوعی خاص استفاده می شوند و به دلیل اینکه برای هدفی خاص در زمان و مکان خاصی طراحی شده اند, اثری موقت و غیر دائمی خواهند داشت.
از طرفی مخاطب پوسترها عموم مردم هستند و هر پوستر طیف وسیعی از مردم را هدف قرار می دهد. این طرح ها از طریق عناصر و تصاویر مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط بصری ایجاد می کنند که در سطور زیر به آنها اشاره می کنیم تا مفاهیم خاصی را به بیننده منتقل کنیم.
دامنه اصول طراحی پوستر حرفه ای با تخیل طراح شروع می شود و با تصاویر, فرم ها, رنگ ها و خطوط ادامه می یابد. اولین پوسترها روی چوب طراحی شدند و تاریخ شروع و اختراع پوستر به اواخر قرن نوزدهم در انگلستان برمی گردد. تکامل آن در همان سال ها در فرانسه ادامه یافت, جایی که ژول چرت, پدر طراحی پوستر, در آنجا زندگی می کرد. بعد از جنگ جهانی دوم طراحی پوستر و به طور کلی هنر گرافیک رنگ و طعم بهتری به خود گرفت. به این ترتیب اصول و قواعد کلی طراحی پوستر ایجاد شد تا به طراحان کمک کند تا طرح های جذاب و کاربردی تری را به دنیا ارائه دهند.
ابعاد اصول طراحی پوستر حرفه ای چیست؟
ابعاد اصول طراحی پوستر حرفه ای به عوامل بسیار متعددی تقسیم می شود. این ابعاد می توانند بسیار بر ایجاد یک پوستر حرفه ای تاثیر بگذارند. در ادامه به بررسی این ابعاد خواهیم پرداخت.
مانند سایر عناصر پوستر, باید در انتخاب فونت دقت کنید و آن را با هدف و موضوع پوستر تطبیق دهید. واضح است که در پوستر یک رویداد تاریخی استفاده همزمان از فونت های خاص جذابتر و مناسبتر می باشد یا بهتر است در پوستر یک رویداد یا محصول کودک از فونت های کودکانه یا فانتزی استفاده شود. هرگز به سادگی متن پوستر را با فونت پیش فرض ننویسید. مهم نیست که سایر عناصر پوستر شما چقدر ساده هستند, متن نباید شبیه کلمات یک کتاب یا مجله باشد. تا جایی که می توانید با فونت ها خلاق باشید تا پوستر شما شبیه کتاب داستان نباشد!
فرم ها اشکال و نماد هایی در اصول طراحی پوستر حرفه ای هستند که در تصاویر پوستر استفاده می شوند, هر چه بهتر و خلاقانه تر به تصویر کشیده شوند ماندگارتر و تاثیرگذارتر خواهند بود. فرم ها نیز مانند رنگ ها معانی بصری متفاوتی دارند و باید در انتخاب آن ها برای تبلیغات بسیار دقت کرد. به عنوان مثال، خطوط شکسته بیشتر در صنایع سنگین (مانند صنعت خودرو سازی) و خطوط منحنی بیشتر در خدمات یا محصولات ملایم (مانند محصولات غذایی یا اسباب بازی) استفاده می شود.
هنگام استفاده از رنگ در پوستر، بهتر است مفاهیم رنگ را در نظر بگیرید. از آنجایی که پوستر وسیله ای برای تبلیغات است، انتخاب رنگ ها می تواند به تاثیرگذاری یا موفقیت ارتباط آن کمک زیادی کند. برای جذابیت و زیبایی بیشتر بهتر است حداکثر سه رنگ در طرح خود داشته باشید. یعنی پوستر شما باید بر اساس سه رنگ طراحی شود، درجه اهمیت آنها یکسان نیست. در بین این سه رنگ اصول طراحی پوستر حرفه ای، یک رنگ باید سنگین تر باشد. رنگ دیگر باید رنگ دوم و آخرین رنگ سومین رنگ مهم باشد. به این ترتیب تمرکز اصلی هدف تبلیغ یا پوستر شما مشخص می شود. استفاده از رنگ های زیاد به جز رنگ های خاص، احساس مشغله و پیچیدگی را منتقل می کند و تاثیر بسیار کمتری خواهد داشت.
نکات تکمیلی اصول طراحی پوستر حرفه ای چیست؟
استفاده از فونت, فرم و عناصر رنگی به روشی که در مبحث المان های پوستر به آن اشاره کردیم, یک قانون بی قید و شرط نیست و این جایگاه و خلاقیت طراح است که این سه عنصر و در نهایت تصاویر را در کنار هم قرار می دهد. بهتر است ابتدا به بدافزار فکر کنید. زیرا تخریب در اکثر موارد نشان دهنده پویایی است و نشان می دهد که فکر دیگری جز قوانین و مقررات تکراری و کلیشه ای در پشت برنامه اصول طراحی پوستر حرفه ای شما نهفته است. به یاد داشته باشید, زیبایی همیشه در شلوغی نیست.
گاهی زیبایی در سادگی نهفته است و باید ساده تر فکر کرد. زیرا مفاهیم بصری در تصاویر ساده سریعتر و آسانتر منتقل می شوند و انتقال سریع مفهوم همیشه به معنای تأثیر بیشتر است. پوستر یک ابزار تبلیغاتی می باشد, پس پیام آن نباید گیج کننده باشد. یعنی نیازی نیست پوستر را طوری طراحی کنید که تفسیر متفاوتی داشته باشد. این بر اثربخشی پوستر تأثیر می گذارد.
سخن پایانی
در این مقاله از آژانس تبلیغاتی نکسوس به بررسی اصول طراحی پوستر حرفه ای پرداختیم. همچنین در این مقاله به چیستی, ابعاد و نکات این طراحی ها نیز پرداختیم. شایان ذکر است, شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره طراحی پوستر حرفه ای با مشاوران آژانس تبلیغاتی نکسوس ارتباط حاصل کنید.