تاریخچه تبلیغات
تاریخچه تبلیغات از آن دست چیز هایی است که مدام در حال دگرگونی بوده است و از روش های ساده به روش هایی پیچیده مثل تیزر تبلیغاتی در اصفهان رسیده است. تبلیغ در دنیای امروز, این اجازه را به کسب و کار ها و برندها میدهد که با مشتریان بالقوه و بالفعلشان ارتباط بگیرند.
از زمانی که پیشینیان ما در مصر بر روی دیوار ها نوشته مینوشتند یا زمانی که در غار ها نوشته حک میکردند یا نقاشی میکشیدند, سعی داشتند که پیغامی رو به مخاطب هدفشان برسانند. این میشود وظیفۀ اصلی تبلیغ, رساندن پیام مشخص به مخاطب مشخص.
الآن هم در دنیای دیجیتال همین اتفاق می افتد. یکی از مواردی که برای رساندن این پیام تبلیغاتی استفاده میشود, تیزر تبلیغاتی هست. در ادامۀ متن, دبارۀ تاریخچه تبلیغات در جهان, عصر طلایی تبلیغ و افراد تأثیر گذار در این صنعت صحبت خواهیم کرد. پس تا آخر همراه ما باشید.
تاریخ تبلیغات تا تیزر تبلیغاتی اصفهان
اگر از گذشته تا الآن به دنیای تبلیغ و تاریخچه تبلیغات در دنیا نگاه کنیم, متوجه می شویم که تبلیغ به یک شکل بوده و فقط فرم آن فرق میکند. یعنی آن زمانی را در نظر بگیرید که فروشنده ها تبلیغ محصولشان را به صورت کلامی انجام میدادند و آن را به صورت کلامی معرفی میکردند تا بعداً که نوشته ها روی پارچه آمده است؛ که خب دیدند تأثیر نوع دوم بر روی مخاطب بیشتر است.
تیزر تبلیغاتی یکی از مدرن ترین روش های تبلیغاتی است که با استفاده از آن هم می توان بر حس شنوایی فرد تاثیر گذاشت و هم بر حس بینایی فرد. در این روش, با استفاده از ویدیویی که به صورت حرفه ای و به منظور تبلیغ تولید شده است, به معرفی محصول می پردازند.
اولین تبلیغ شناخته شده در تاریخچه تبلیغات
اولین تبلیغ مربوط میشود به 3000 سال قبل از میلاد مسیح, و آن هم در خرابه های تبس در مصر که یک پارچه فروش برده دار بر روی پاپیروس آن را نوشته بود. و این هم که خب خیلی عجیب نیست, چون معمولاً مصر خواساتگاه خیلی از اولین چیز ها بوده. حالا اصلاً چه تبلیغی بود؟
یک برده دار در عین حال اینکه یک برده گم کرده بود و در تلاش بود که پیدایش کند, مغازه بافندگی خودش را هم تبلیغ میکرد. این را می توان آغاز کار در تاریخچه تبلیغات در جهان دانست.
امروزه تبلیغ ها را به شکل های گوناگون می بینیم, مثل تبلیغ در تلویزیون, تیزر تبلیغاتی, بیلبورد های تبلیغاتی, تبلیغ در اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ و… برویم یک نگاهی به تاریخچه تبلیغات در دنیا از قبل تا لآن بندازیم و ببنیم متد های تبلیغ کردن در طی زمان چطوری عوض شده اند.
شروع تبلیغات
این دوره مربوط به سال 1700 تا 1900 میلادی و 1087 تا 1287 شمسی می شود. در دروان قبل از عصر دیجیتال, تبلیغ فقط به صورت محیطی و پرینت بود, و این تنها راه ارتباطی کسب و کار ها با مشتریانشان بود. البته که ریشۀ همین کار هم در تبلیغ دهان به دهان بود, که خب وقتی صنعنت چاپ و پرینت آمد, دیدند که میتوانند پیام های تبلیغاتی شان را با ماندگاری بیشتری منتشر کنند.
اولین روزنامۀ تبلیغاتی در سال 1704 در آمریکا منتشر شد. بعد از آن در ابتدای سال 1800 میلادی, بیلبورد ها پا به صنعت تبلیغ گذاشتند و کسب و کار ها شروع کردند به استفاده از آن به عنوان آگاهی از برند و مزیت های شان. این بخش مهمی از چیزی که ما امروزه آن را, تبلیغ می خوانیم را ساخت.
تبلیغ مستقیم چیزی است که برای کسب و کار ها هزینۀ زیادی داشت ولی باعث میشد تا با مخاطبین هدف به طور مستقیم, ارتباط داشت. البته که چه در گذشته, چه الآن ترجیح کسب و کار ها تبلیغ غیر مستقیم است, چون آورده و سود بیشتری برایشان دارد, مثلاً گذاشتن یه بنر دم در فروشگاه که خبر از تخفیف میدهد, برای کسب و کار ها خیلی به صرفه تر است.
Sears اولین کمپانی بود که بر روی فروش مستقیم تمرکز کرد و در یک کمپین در سال 1892, هشت هزار کارت پوستال در سراسر شهر پخش کرد. نتیجۀ آن 2000 سفارش جدید برای آن شرکت بود. همین شد که کسب و کار های دیگر, این نوع تبلیغ را جدی تر گرفتند.
عصر طلایی در تاریخچه تبلیغات
این دوره مربوط به سال های 1900 تا 2000 میلادی و 1278 تا 1378 شمسی می شود. با به وجود آمدن ایستگاه های رادیویی و تلوزیون, بیش از 30 درصد تبلیغ ها به سمت این دو کانال جدید رفت. در این زمان بود که تبلیغ ها بیشتر شخصی سازی شده برای مخاطب بودند, و مخاطب میتوانست ارتباط بیشتری با تبلیغ بر قرار کند. این به خاطر درگیر شدن انواع حس های مخاطبین بود. این همان کاری است که با تیزر تبلیغاتی در اصفهان به صورت حرفه ای می توان انجام داد.
تبلیغ رادیویی برای اولین بار در سال 1992 پخش شد که برای کسب و کار ها سود زیادی داشت. این بدان دلیل بود که, کسب و کار ها میتوانستند به طور مستقیم مزیت ها و حتی محصولاتشان را به جامعه ایی که به آن رادیو گوش میداد معرفی کنند. آژانس های تبلیغاتی با پرداخت کردن پول به ایستگاه های رادیویی این کار را انجام می دادند.
تبلیغ تلویزیونی به دنبال تبلیغ رادیویی بود. زمانی که برای اولین بار در سال 1941 کمپانی Bulova Watch تبلیغ های خود را به صورت تلویزیونی ران کرد, نتیجۀ آن دیده شدن توسط 4000 مخاطب نیویورکی بود. این اتفاقی بزرگ بود که نوید عرصی جدید در تاریخچه تبلیغات در جهان را می داد.
اینجا جرقه ایی بود که باعث افروختن شعله عصر طلایی در تاریخچه تبلیغات در دنیا شد. زمانی که کسب و کار ها بودجه های بسیار سنگینی برای تبلیغ های خودشان گذاشتند تا نقاط قوتشان را به مخاطب نشان دهند و بتوانند با بازار هدفشان تعامل برقرار کنند.
در دهۀ 1950, کسب و کار ها برای خودشان سفیر برند یا کارکتر برند انتخاب کردند و با آنها تبلیغ ویدیویی شان را انجام میدادند. در این نقطه بود که کمپانی ها و شرکت ها به جای تمرکز بر فروش, تمرکز خودشان را بر روی ایجاد آگاهی از برند و تعامل گرفتن با مخاطب, گذاشتند. البته که همزمان با این تبلیغ ها, کسب و کار ها تبلیغ های خودشان را به صورت روزنامه و بیلبورد هم داشتند.
تاریخچه تبلیغات آنالاین
تاریخچه تبلیغات در دنیا آنلاین مربوط به سال های 2000 میلادی و 1378 شمسی تا به همین امروز می شود. تبلیغ موبایلی در دهۀ 2000 میلادی آغاز شد. این نوع تبلیغ, شکل و اندازه و فرم مشخصی داشت و اکثراً در قالب پیام کوتاه به دست مشتریان میرسید. اینطور که لینک وب سایت برند در پیام بود و آنها را سوق میداد تا بر روی لینک کلیک کنند و وارد وبسایت شوند. این باعث شد تا کسب و کار ها به فکر استراتژی هایی برای بازاریابی به وسیلۀ موبایل بیفتند.
وقتی اینرنت 3G به دنیا عرضه شد, اتفاق جالبی افتاد. اکثر تبلیغ ها در بستر اپلیکشن ها شد و تبلیغ ها به جای کمپین های جامع, به تبلیغ های شخصی سازی شده ای تبدیل شدند که باعث شدند هم بیننده تحت تأثیر قرار گیرد و هم نرخ بازگشت بالاتری داشته باشد.
اوایل دهۀ 1970 بود که شرکت ها بازدهی خیلی خوبی با ایمیل مارکتینگ گرفتند و تبلیغ خودشان را از تبلیغ محلی به سمت تبلیغ جهانی بردند. آنها تلاش کردند که به همین وسیلۀ ایمیل مارکتینگ, مخاطبین خودشان را در سراسر دنیا آگاه کنند. می توان این را قدمی اساسی در زمینۀ جهانی شدن تبلیغ و جلوه ای امروزی از تبلیغ, در تاریخچه تبلیغات در جهان دانست.
در دهۀ 2000 میلادی بود که گوگل از سرویس تبلیغات خودش در موتور های جست و جو, یعنی Google Ad Word, که امروز آن را به “Google Ads” یا “گوگل ادز” میشناسیم, سرویسی را راه اندازی کرد که با آن شما میتوانستید بالاتر در نتایج اول گوگل قرار بگیرید. در این حین, فیسبوک با بیش از 2.2 بیلیون کاربر به تبلیغ در حوزه شبکه های اجتماعی ورود کرد.
امروزه بیشتر ما با وسایل دیجیتال در حال زندگی هستیم و همین وسایل دیجیتال مثل موبایل کامپیوتر و تلوزیون, تاثیر زیادی بر زندگی ما دارند. برای همین کسب و کار ها هم تبلیغات در این فضا را جدی گرفتند و هر سال بودجه ای را به تبلیغات آنلاین خودشان اختصاص می دادند. اگر میخواهید در مورد تأثیر تبلیغات در اینستاگرام هم بدانید, این مقاله میتواند کمک تان کند.
سخن پایانی درباره تاریخچه تبلیغات
اول از همه ممنون که تا انتهای مطلب همراه آژانس تبلیغات نکسوس بودید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد و دیگر اگر کسی از شما پرسید: “تبلیغات از کجا آمده و تاریخچه تبلیغات در دنیا چیست؟” بتوانید جوابش را به او بدهید. در پایان از شما میخواهیم که اگر این مطلب برایتان مفید بود, برای دوستانی که میشناسید ارسال کنید, یا آن را در شبکه های اجتماعی خودتان, مثل ایسنتاگرام به اشتراک بزارید.
همچنین برای آشنایی بیشتر با تیزر تبلیغاتی در اصفهان و یا مشاهده انواع تیزر تبلیغاتی در اصفهان از آژانس نکسوس می توانید به سایت این آژانس مراجعه فرمایید.
برخی خدمات ما