دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بدون حاشیه خیلی صریح و دقیق, دیجیتال مارکتینگ استفاده از وب سایت, اپلیکیشن, شبکه های اجتماعی, سئو( بهینه سازی موتور های جستجوگر و هر نوع ابزار دیجیتال دیگری است برای بالا بردن فروش و خدمات. پس یعنی شما هر اقدام دیگری در فضا های مجازی و دیجیتال انجام بدید که باعث بشه شما دیده بشید و فروشتون به اون طریق افزایش پیدا بکنه, بهش میگیم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال.
دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی سنتی از یکسری اصول پیروی میکند. حتی بسیاری از اصول بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال یکی است. بعضی از شرکت ها توی استراتژیشون بازاریابی سنتی و دیجیتال رو ترکیب میکنند و عمدتا به نتایج خوبی میرسند. ولی دیجیتال مارکتینگ مثل هر استراتژی بازاریابی دیگه ایی چالش های خاص خودش رو به همراه داره. شروع گسترش و همه گیر شدن دیجیتال مارکتینگ به دهه 1990 برمیگرده. آژانس تبلیغات نکسوس به عنوان بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ در این مقاله به معرفی کامل دیجیتال مارکتینگ پرداخته است.
برخی نکات کلیدی در رابطه با دیجیتال مارکتینگ
- دیجیتال مارکتینگ باعث ترویج محصولات یا خدمات شما در کانال های دیجیتال مثل وب سایت, موبایل و شبکه های اجتماعی میشود.
- دیجیتال مارکتر ها برای اندازه گیری و تحلیل این کانال ها یکسری ابزار خاص و مشخص دارند.
- یکی از چالش هایی که امروزه دیجیتال مارکتر ها با اون رو به رو هستند اینه که چطور در دنیای پر از تبلیغات امروز در فضای مجازی تبلیغ خودشون رو به بهترین نحو به مخاطب برسونند.
دیجیتال مارکتینگ چطور میتواند کسب و کار شما را به موفقیت برساند؟
بازاریابی دیجیتال به عنوان یک ابزار حیاتی برای رشد و موفقیت کسب و کارها شناخته میشود. این نوع بازاریابی امکان فراهم کردن رقابت با برندهای بزرگتر را داراست و به شما اجازه میدهد تا با استفاده از ابزارهای مختلف موجود در این حوزه، محصولات و خدمات خود را به تعداد بیشتری از مشتریان معرفی کنید. از طریق بازاریابی دیجیتال، شما قادر خواهید بود تا به مشتریان آنلاین خود دسترسی پیدا کنید و برند خود را به مخاطبان جدید جلب کنید. این نوع بازاریابی همچنین امکان اندازهگیری دقیق عملکرد کمپینها و سرمایهگذاریهایتان را فراهم میکند و امکان بهینهسازی بودجه برای بازگشت سرمایه بیشتر را فراهم میکند.
دیجیتال مارکتینگ, فروش به شیوه نوین ...
فضای بی انتهای دیجیتال , اقیانوس پرباری است که نیاز به یک تور بزرگ برای صید اصولی دارد ! آژانس دیجیتال مارکتینگ نکسوس سازنده تور شماست. کمپین موفق, سئو اصولی و فعالیت های دیجیتالی دقیق متناسب با نیاز شما, تنها با یک ارتباط واقعیت پذیر است …
دیجیتال مارکتینگ چگونه زمین بازی شرکت ها را تغییر داد؟
بازاریابی طیف وسیعی از اقدامات،, تکنیک ها و رسانه ها را در برمیگرد که شرکت ها میتوانند به طور موثری از آن برای افزایش سهم بازار خود استفاده کنند و مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنند. برای موفقیت در این استراتژی, به ترکیبی از تبلیغات, آگاهی سازی از برند, اعتماد سازی و … در فروش نیاز است. بازایاب های حرفه ایی این وظایف رو یا به صورت داخلی توی شرکت خودشون انجام میدند و یا با آژانس های تبلیغات دیجیتال مارکتینگ برون سپار میکنند.
در زمان های گذشته شرکت ها از طریق چاپ, رسانه ملی یعنی تلوزیون, رادیو, بیلبورد و حتی رادیو استفاده میکردند. اگر چه شرکت ها هنوز هم از این نوع تبلیغات استفاده میکنند اما رسانه های آنلاین, شبکه های اجتماعی و سایت گزینه های بیشتر و همچینن به صرفه تری را در اختیار شرکت ها قرارداده است. برای مثال یک وجه بیلبورد تبلیغاتی در اصفهان برای 1 ماه الان, سال 1403 حدود 400 میلیون تومان هست در حالی که تبلیغات داخل بهترین پیج های اینستاگرام اصفهانی حدود 8 میلیون تومان است.
همین موضوع باعث شده تا شرکت ها در اختصاص بودجه بازاریابی خودشون تجدید نظر کنند و سهم بیشتر از بودجه رو به روش های بازاریابی دیجیتال بدند. روش هایی مثل اینفلوئنسر مارکتینگ, کمپین های تبلیغاتی دیجیتال و… توسعه شرکت های تبلیغاتی و آژانس های تبلیغاتی در این راه بی تاثیر نبود.
اگر چه صنعت دیجیتال مارکتینگ و فرهنگ آن در کشور ایران هنوز جدید است و جا نیافتاده است. اما در این بین افراد و شرکت های متخصصی هستند که میتوانند شما رو در راه رسیدن به اهداف بازاریابیتون به واسطه ابزار های دیجتال کمک کنند.
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
کانال های بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده هستند با این حال در ادامه به 4 کانال نسبتا مهم میپردازیم:
بازاریابی از طریق وبسایت
بسیاری از شرکت ها از سایتشون فقط به عنوان یک درگاه برای اطلاعات شرکت و محصولاتشون استفاده میکنند. در واقع فکر میکنند اگر سایت داشته باشند, دارند دیجیتال مارکتینگ میکنند. اما اینطور نیست علی رغم اینکه داشتن وبسایت لازمه ولی کافی نیست. شما باید از طریق سایتتون خدمات و یا محصولاتتون رو به فروش برسونید که این از راه های زیادی میسر میشه که مهم ترین اون ها سئو سایت در اصفهان هستش.
تبلیغات کلیکی _ پرداخت به ازای کلیک
یکی از راه های مرسوم بازاریابی دیجیتال تبلیغات کلیکی هست. در این نوع تبلیغ شما به واسطه تبلیغات در سایت های مرتبط به کارتون و نمایش اون به مخاطب هدفتون فروش محصول یا خدماتتون رو بالاتر ببرید. بسیاری از دیجیتال مارکتر ها از پلتفرم هایی مثل یکتانت یا مدیا اد استفاده میکنند چون این وبسایت ها بسیار این کار رو راحت تر کردند. اما باید توجه کنید که این نوع تبلیغات احتیاج به یک متخصص دارند. یکی دیگه از خوبی های این نوع تبلیغ فیلتر مخاطبین اون هست. برای مثال میتونی بگی تبلیغ من رو به خانم های بین 30 تا 40 سالی که علاقه مند به ورزش هستند نشون بده.
یکی از مرسوم ترین نوع تبلیغات پی پی سی تبلیغات گوگل ادز هستش در این نوع تبلیغ شما اکانت گوگل خودتون رو به دلار یا لیر شارژ میکنید و گوگل سایت شما رو در جایگاه های اول نشون میده. و به ازای کلیک از شارژ پنل شما کم میکنه. لازم به ذکره که این نوع تبلیغ در کشور ما تحریم هست ولی شرکت های واسطی از جمله خود نکسوس هستند که این خدمات رو انجام بدهند.
بازاریابی محتوا
چی میشه که یک محتوا رو میبینید و توی ذهنتون میگید این رو باید بفرستم برای یه نفر دیگه. چی میشه که یک محتوا وایرال میشه. همه اش برمیگرده به بازاریابی محتوایی. چیزی که امروزه بحث اون به شدت داغ هست. شما به جای اینکه تمرکز کنی روی بازاربابی محصولت تمرکزت رو میزاری روی بازاریابی محتوا اون محصول. بزارید با یک مثال شفاف تر کنم صحبتم رو. فرض کنید شما تولید کننده واکر و عصا هستید. به جای اینکه در رابطه با محصولتون که عصا هست تولید محتوا کنید. میاید و راجب به نحوه مراقبت از سالمندان تولید محتوا میکنید. این محتوا میتونه تیزر تبلیغاتی باشه میتونه عکاسی تبلیغاتی باشه میتونه کلیپ شبکه اجتماعی و …باشه.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
تا اسم شبکه های اجتماعی میاد, همه ذهن ها میره به سمت اینستاگرام. درسته با اینکه اینستاگرام فضای بسیار خوبی برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال هست اما نباید از شبکه های دیگه غافل بشم. تلگرام هنوز بسیار فضای خوبی هست. واتساپ رو برای حفظ و نگهداری مشتریان فعلیتون حتما استفاده کنید. از پلتفرم های داخلی ایتا و روبیکا رو داشته باشید, به دردتون میخوره. یادتون باشه چرخه تولید محتوا, تبلیغات و تحلیل میتونه شما رو در دیجیتال مارکتینگ موفق کنه.
رشد کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
رشد کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ بازاریابی دیجیتال یک روش بسیار موثر برای رشد کسب و کار است. یکی از مزایای این روش, هزینههای کمتری است که نسبت به بازاریابی سنتی دارد. این عامل به شما این امکان را میدهد که با سرمایهگذاری کمتر, به نتایج بیشتری دست پیدا کنید. دیجیتال مارکتینگی که به خوبی مدیریت شود میتواند به شما کمک کند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
همچنین میتواند به افزایش فعالیتهای مشتریان و در نتیجه افزایش فروش کمک کند. یکی دیگر از مزایایی که در پرسش دیجیتال مارکتینگ چگونه است جای میگیرد این است که دسترسی به مخاطبان هدف بسیار آسانتر میشود. با استفاده از بازاریابی دیجیتال, شما میتوانید به صورت دقیقتر و موثرتر به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و ارتباط برقرار کنید. این فرایند به افزایش نرخ تبدیل و بهبود فروش کمک کند.
شما عزیزانی که در حال خواندن این مقاله هستید ممکن است بخواهید یک کمپین تبلیغاتی را برای کسب و کار خود شروع کنید؛ پیشنهاد میکنیم در رابطه با این مورد به صفحهی کمپین تبلیغاتی مراجعه نمایید.
رقابت با برندهای بزرگ با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
رقابت با برندهای بزرگ با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ استفاده از بهینهسازی موتور جستجو برای بهبود رتبهبندی و اشتراکگذاری محتوا میتواند به کسب و کار شما کمک زیادی کند. با استفاده از کلمات کلیدی لانگ و آزمایش و ارزیابی متن تبلیغات، میتوانید به بخش اصلی خود تمرکز کنید و گروه کوچکی از مشتریان را جذب کنید.
همچنین، اهمیت طراحی وب سایت مناسب برای تمام دستگاهها و ارتباط با مشتریان از طریق شبکههای اجتماعی نیز بسیار مهم است. با این کار میتوانید نمایش نقاط قوت منحصر به فرد خود را به مخاطبان نشان دهید و از توسعههای تبلیغاتی بهرهمند شوید.
از موارد اصلی پرسش دیجیتال مارکتینگ چگونه است میتوان به استفاده از تبلیغات پرداختی در جستجوها برای هدفگذاری مستقیم نشانههای شما، تبلیغات و مسابقات منظم برای جلب مخاطبین و مشتریان و گوش دادن به نظرات مشتریان و استفاده از بازخوردها برای بهبود کسب و کار شما اشاره کرد. این اقدامات در بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا با برندهای بزرگ رقابت کرده و موفقیت بیشتری را برای کسب و کار خود به دست آورید.
همانطور که ممکن است شما بدانید سئو یکی از مهمترین زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است؛ پیشنهاد میکنیم در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در مورد این بخش مهم دیجیتال مارکتینگ به صفحۀ سئو سایت در اصفهان مراجعه نمایید.
ابزار های تحلیل و اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ
اصلا دیجیتال مارکتر هست و ابزار هاش. کلا کسی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ کار میکنه و میدونه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ قطعا یکسری ابزار داره که به اون ها مسلطه و به واسطه اون ها موفقیت و شکست پروژه هاش رو برسی و ارزیابی میکنه. خب حالا باید بدونیم چه ابزار هایی برای این اندازه گیری وجود داره و دو اینکه شاخص های اندازه گیری چه مواردی هست؟
1-میزان کلیک و میزان ایمپرشن
چه روی وب سایت کار کنید و چه روی بازاریابی شبکه های اجتماعی, در هر دو صورت داشبورد هایی در اختیار دارید که میتوانند به شما میزان کلیک و میزان بار دیده شدن ( ایمپرشن) رو نشون بده. داخل اینستاگرام, این داشبورد تحت عنوان اینسایت هست که به شما آمار های پیج رو نشون میده. در مورد سایت خود گوگل به شما ابزا ری تحت عنوان سرچ کنسول به شما میده که این آمار ها قابل مشاهده هست.
2- داشبورد تبلیغات
با هر واسطی برای تبلیغات کار کنید بعد از شروع کمپین تبلیغاتیتون, به شما یک داشبوردی برای تحلیل میده که داخل اون میزان دیده شدن و میزان کلیک بر روی تبلیغ شما قابل مشاهده هست.
3-نرخ تبدیل
در دو مورد قبلی ما میزان کلیک و میزان دیده شدنمون رو فهمیدیم اما نکته مهمی که وجود داره, بحث نرخ تبدیل هست. یعنی چی؟ یعنی چند درصد از افرادی که تبلیغ من رو دیدند روی تبلیغ من کلیک کردند و بعد از اون چند درصد از اون ها تماس گرفتند و در نهایت چند درصد از اون ها به فروش موفق تبدیل شد؟ توی هر کدوم از این مراحل ما متوجه میشیم داریم راه رو درست میریم یا خیر؟ برای مثال درصد تبدیل دیده شدن به کلیک نشون دهنده جذابیت تبلیغ ما هست. درصد تبدیل شدن کلیک به تماس نشون دهنده جذابیت محصول ما چه بصری و چه قیمیتی است. و در نهایت میزان فروش, میزان تبهر تیم فروش شما رو نشون میده.
اندازه گیری دقیق عملکرد کمپینها با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
اندازه گیری دقیق عملکرد کمپینها با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ در بازاریابی دیجیتال، اندازهگیری دقیق عملکرد کمپینها بسیار اهمیت دارد. برای دستیابی به این هدف، میتوان از اهداف و نتایج کلیدی (OKR) استفاده کرد تا انگیزه کمپین حفظ شود و پیشرفت آن پیگیری شود. علاوه بر این، استفاده از KPIهای خاص و جزئی میتواند به درک بهتر از تاثیر هر کمپین کمک کند.
قبل از شروع یک کمپین، راهاندازی ابزارهای پیگیری نیز بسیار حائز اهمیت است تا بتوان به طور موثر عملکرد کمپین را اندازهگیری کرد. یکی دیگر از روشهای اندازهگیری دقیق عملکرد کمپینها، استفاده از تست A/B است. این روش به ما کمک میکند تا بهترین نحوه اجرای کمپین را درک کرده و به بهبود عملکرد آن بپردازیم.
همچنین، در نظر گرفتن تاثیرات خارجی بر متریکهای بازاریابی از دیگر مواردی است که باید در پاسخ به پرسش دیجیتال مارکتینگ چگونه است، مد نظر قرار گیرد. صبر و شکیبایی نیز برای دیدن نتایج موثر یک کمپین حائز اهمیت است. ساخت یک الگوی اندازهگیری بازاریابی و استفاده از کمپین بازاریابی Retargeting نیز میتواند به ما کمک کند تا بهترین راهها را برای رسیدن به کاربران قدیمی و افزایش بازدهی پیدا کنیم.
در ادامه به سوال جذب مخاطبان جدید با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ میپردازیم.
چالش های دنیای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ با تمام خوبی هایی که داره برای بازاریاب های دیجیتال چالش هایی رو هم به همراه داره. یکی از این موارد آپدیت های الگوریتم ها و سرعت تغییر بالا است. چه اینستاگرام و چه گوگل به صورت ثابت نیستند و همیشه تغییراتی دارند و بعضی وقت ها این تغییرات با سرعت زیادی اتفاق میافتد و دیجیتال ارکتر باید خودش را با این تغیییرات منطبق کند. مورد بعدی خلاقیت هست؛ دنیای امروزی پر شده از تبلیغات دیجیتال. یک دیجیتال مارکتر باید به روش متفاوتی تبلیغش رو نشون بده که هم دیده بشه و هم موثر واقع بشه.
جذب مخاطبان جدید با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟
جذب مخاطبان جدید با دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ برای جلب مخاطبان جدید با استفاده از بازاریابی دیجیتال، یکی از مهمترین اقدامات یادگیری اهمیت مخاطبان شما است. برای این منظور، باید به دقت تحقیق کنید تا بتوانید زبان مخاطبان خود را به خوبی درک کنید و با استفاده از آن به آنها محتوای مناسب ارائه دهید.
همچنین، آشنایی با کلمات کلیدی طبیعی که مخاطبان احتمالاً در جستجوی خود استفاده میکنند، بسیار حیاتی است. با استفاده از این کلمات کلیدی، میتوانید در جستجوی مخاطبان جدید حضور پررنگی داشته باشید و در نتیجه، ترافیک و بازدید وبسایت خود را افزایش دهید. بر همین اساس، عامل جلب مخاطبان جدید یکی از عوامل اصلی پرسش دیجیتال مارکتینگ چگونه است، میباشد.
همچنین، یک روش موثر دیگر برای جلب مخاطبان جدید این است که با استفاده از بازگردانی، خود را در ذهن آنها باقی بگذارید. با ارائه محتوا و ارتباطات مداوم، میتوانید از خود یادآوری کنید و از این طریق، ارتباط مستمر با مخاطبان جدید برقرار کنید.
آژانس تبلیغات دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ با تمام خوبی هایی که داره برای بازاریاب های دیجیتال چالش هایی رو هم به همراه داره. یکی از این موارد آپدیت های الگوریتم ها و سرعت تغییر بالا است. چه اینستاگرام و چه گوگل به صورت ثابت نیستند و همیشه تغییراتی دارند و بعضی وقت ها این تغییرات با سرعت زیادی اتفاق میافتد و دیجیتال ارکتر باید خودش را با این تغیییرات منطبق کند. مورد بعدی خلاقیت هست؛ دنیای امروزی پر شده از تبلیغات دیجیتال. یک دیجیتال مارکتر باید به روش متفاوتی تبلیغش رو نشون بده که هم دیده بشه و هم موثر واقع بشه.
چگونه میتوانم به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شوم؟
این سوال افرادی هست که به دنبال این هستند که متوجه بشند دیجیتال مارکتینگ چیست؟ نکته بسیار مهمی وجود داره. بازاریابی از بازاریابی دیجیتال جدا نیست بلکه یک زیر مجموعه ایی از اون به حساب میاد. پس در گام نخست شما باید با مفاهیم بازاریابی آشنا بشید با انواع لغت ها, مفهوم ها و … بعد از اون هست که شما میتونید برید ابزار های دیجیتال رو یادبگیرید و علم بازاریابی تون رو توی دنیای دیجیتال پیاده سازی کنید. یکی از منابع بسیار خوب برای شروع یادگیری بازاریابی کتاب مفاهیم بازاریابی از آقای کاتلر به ترجمه دکتر بهمن فروزنده است. بعد از اون شما میتونید از دوره های دیجیتال مارکتینگ نکسوس هم استفاده کنید.
جمع بندی
در نهایت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال یک ابزار بسیار قدرتمند برای رشد کسب و کار است. از طریق بهینهسازی محتوا، تبلیغات پرداختی و استفاده از بازخوردها، کسب و کار میتوانند با برندهای بزرگ رقابت کنند و مشتریان جدید را جلب کنند. همچنین، این روش به ما امکان میدهد تا عملکرد کمپینها را به دقت اندازهگیری کرده و بهبود آنها را تحقق بخشیم.
با استفاده از تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ، میتوانیم به نحو موثری با مشتریان آنلاین ارتباط برقرار کنیم و کسب و کار را به موفقیت برسانیم. به طور کلی، این روشها به کسب و کارها امکان میدهد تا با رقبای خود رقابت کرده و رشد قابلتوجهی را تجربه کنند. همچنین شما میتوانید برای دریافت پاسخ کاملتر درباره پرسش دیجیتال مارکتینگ چگونه است، با مشاوران حرفهای آژانس تبلیغاتی نکسوس ارتباط حاصل کنید.