کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی
طراحی کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی در نکسوس:
طراحی کمپین تبلیغاتی به معنای انجام مجموعه ای از فعالیت هاست که بند مدنظر را به هدف خود می رساند . حالا این جمله یعنی چی ؟! یعنی هر آن چیزی را که در فضای تبلیغات با آن همسو می شوید, در واقع هدف ناخوداگاه کمپین های تبلیغاتی هستند . در ادامه به مسیر طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی در قالب نمونه می پردازیم تا بیشتر آگاه بشید .
نکسوس یک آژانس تبلیغات تمام خدمات می باشد که آماده ارائه انواع خدمات در زمینه تبلیغات اعم از تحقیق بازار و همچنین دیجیتال مارکتینگ و … میپردازد. شما میتوانید برای دریافت خدمات و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.
نمونه کمپین تبلیغاتی موفق
نمونه طراحی کمپین های تبلیغاتی زیادی وجود دارند که بسیاری از آنها موفق و بسیاری از آنها شکست خورده قلمداد می شوند . نمونه های هم در خارج از کشور هم در داخل کشور, مخاطب خود را درگیر کردند و مسیر تبلیغاتی خاص خود را پیش گرفته اند که به چند مورد اشاره می کنیم :
کمپین تبلیغاتی کوکا کولا ؛ آخرین مشتری
این شرکت پر سر و صدا که با کمپین های تبلیغاتی موفقی چون نوشابه هایی با اسم مشتریان, کمچین های رقابتی با شرکت پپسی و همچنین کمچین آخرین مشتری, برای همه مخاطبان آشنا است, این بار به سراغ مشتری وفادار خود رفت . شرکت کوکا کولا تصمیم گرفت که هدایایی را میان مشتریان و خریداران خود پخش کند تا از آنها نسبت به خرید خود قدر دانی کنند . اما نکته مهم, هدیه های نفیس به 15 هزار فلیپینی به عنوان آخرین مشتری بود که به نوعی تقدیر همه جانبه از مشتریان وفادار شرکت به شمار می رفت و بعنوان یک کمپین تبلیغاتی موفق در ذهن جای گرفت .
کمپین تبلیغاتی سرای ایرانی ؛ ریش و قیچی دست خودت
این شرکت پر سر و صدا که با کمپین های تبلیغاتی موفقی چون نوشابه هایی با اسم مشتریان, کمچین های رقابتی با شرکت پپسی و همچنین کمچین آخرین مشتری, برای همه مخاطبان آشنا است, این بار به سراغ مشتری وفادار خود رفت . شرکت کوکا کولا تصمیم گرفت که هدایایی را میان مشتریان و خریداران خود پخش کند تا از آنها نسبت به خرید خود قدر دانی کنند . اما نکته مهم , هدیه های نفیس به 15 هزار فلیپینی به عنوان آخرین مشتری بود که به نوعی تقدیر همه جانبه از مشتریان وفادار شرکت به شمار می رفت و بعنوان یک کمپین تبلیغاتی موفق در ذهن جای گرفت .
کمپین تبلیغاتی اپل ؛ دوربین آیفون 6
دقیقا در زمانی که انتقاد ها از دوربین آیفون , تیتر اول اخبار شده بود , آیفون تصمیم گرفت تا با طراحی کمپین تبلیغاتی مخاطب محور و یک استراتژی کمپین تبلیغاتی بی نظیر, توجه همه را به دوربین های خود جلب کند . پس تصمیم گرفت تا با راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی عکاسی, کیفیت دوربین های خود در دستان مشتریان معمولی را به رخ بکشد. در تحلیل کمپین تبلیغاتی اپل اینطور بیان شد که کاربران آیفون 6 می توانند عکس هایی تهیه کنند و برای اپل ارسال کنند . اپل 77 عکس را در 70 شهر و 24 کشور به نمایش درآورد و کیفیت دوربین های خود را به رخ کشید . چه چیزی برای مخاطب اپل بهتر از شهرت و درامد به واسطه چند عکس با گوشی ؟!

اصول طراحی کمپین تبلیغاتی
پس متوجه شدیم که منظور از کمپین تبلیغاتی چیست ! اما یک کمپین تبلیغاتی موفق چه اصولی باید رعایت کند و چه گام هایی را برای رسیدن به هدف خود باید طی کند ؟! آژانس تبلیغات نکسوس در 7 گام, این اصول را برای شما تفسیر می کند.
گام اول ) هدف گذاری در طراحی کمپین تبلیغاتی
استراتژی های کمپین تبلیغاتی به دلایل متفاوتی نگارش می شوند . گاهی نیاز است تا برند شما ، محصول تازه ای را رونمایی کند ! یا اینکه ممکن است بخواهید تا فروش خود را بیشتر کنید ! مشتری وفادار شما چطور ؟! شاید نیاز باشد تا به تقدیر از مشتری وفادار خود بپردازید !
تمام مدیران سازمان خود را جمع کنید و نسبت به اصلی ترین نیاز خود ، هدف گذاری دقیق و مشخص را انجام دهید
در داستان سرای ایرانی نیز ، شاید خرید بیشتر مشتریان را بتوان اصلی ترین هدف گذاری آنها نامید که دلیل هدف گذاری را باید در جلسات درون تیمی جستجو کنیم.
گام دوم ) تحقیق بازار برای طراحی کمپین
شما باید مخاطب خود را بشناسید ! نیاز اورا تشخیص دهید و بهترین تصمیم را برای تعامل با او بگیرید . به وسیله تکنیک های تحقیق بازار ، سوال اصلی و شفاف خود را مشخص کنید و رقبا ، بازار هدف و همچنین نیاز مخاطب خود را پیدا کنید . این موضوع به شما در تدوین استراتژی کمپین تبلیغاتی بسیار کمک می کند و به مانند چراغ راه برای ادامه فرایند شما عمل می کند .
سرای ایرانی نیز می دانست که باتوجه به نوسانات بازار ، بهترین زمان است تا مخاطب ترسیده از بازار را به نقطه آرامشی دعوت کند . کمپین تبلیغاتی برای دعوت مخاطب به منطقه آرامش ( پرداخت اقساطی ) …
گام سوم ) استراتژی کمپین تبلیغاتی و مدیریت بودجه
آنچه یک آژانس تبلیغاتی حرفه ای می تواند به شما ارائه کند ، بحث اجرای کمپین تبلیغاتی با بودجه مشخص است . غالبا جهت اجرای کمپین تبلیغاتی ، هدف را فدای بودجه می کنند یا برعکس ؛ به واسطه اهداف بلند پروازانه ، هزینه زیادی را صرف این موضوع می کنند بدون اینکه بحث « بازگشت سرمایه » را در نظر بگیرند .
آژآنس تبلیغاتی نکسوس به واسطه سالها تحربه ، استراتژی کمپین تبلیغاتی را به بهترین شکل ممکن تدوین می کند و دقیقا برنامه ای مطابق بودجه کارفرما طراحی می کند.
این بهترین استراتژی کمپین تبلیغاتی برای « سرای ایرانی » بود که شرایط اقساط را به مشتری خود بسپارد تا بحث مدت زمان اقساط و همچنین هزینه هر قسط را تعیین کند . این یعنی یک استراتژی دو سر برد .
گام چهارم ) اجرای کمپین تبلیغاتی در زمان مناسب
الان شما میدانید که در کدام رسانه ، در چه زمانی کمپین خود را برگزار کنید . هدف و نیاز مخاطب خود را هم مشخص کرده اید . زمان آن رسیده تا نحوه اجرای کمپین را انتخاب کنید . داشتن یک شعار بی نظیر و ارائه کمپین تبلیغاتی در قالب محتوای مناسب و تاثیر گذار می تواند باعث شود تا بیش از آن چیزی که در نظر دارید ، به هدف کمپین خود نزدیک شوید . یک تیزر تبلیغاتی حرفه ای یا یک بنر زیبا ؟! ارائه محتوای سوشال یا استفاده از بلاگر ها ؟! هر راهی که تیم تبلیغات شما متناسب با دیتا های تحقیق بازار برای استراتژی کمپین تبلیغاتی شما در نظر دارد ، بهترین راه برای شماست .
« سرای ایرانی » شعار جذاب « ریش و قیچی دست خودت » رو در قالب بنر های شهری ، تیزر های تلوزیونی و محتوای خوب سوشال به مخاطب خود ارائه کرد تا تیر خلاصی بر کمپین تبلیغاتی موفق خود بزند .
گام پنجم) CTA
بزرگترین و ترسناک ترین اشتباهی که در کمپین های تبلیغاتی به وجود می آید ، بحث نبود CTA یا کال تو اکشن است . CTA یا درخواست فعالیت از مخاطب ، عملا مهمترین بخش کمپین تبلیغاتی به شمار می رود که شما موظفید مخاطب را به سمت و سویی که نیاز اورا برطرف کند سوق دهید . با شما تماس بگیرد یا به سایت شما مراجعه کند؟! نیاز است تا چیزی برای شما ارسال کند یا به مانند « سرای ایرانی » به فروشگاه شما سر بزند ؟! تصمیم بگیرید و انجام دهید …
گام ششم) تحلیل کمپین تبلیغاتی
حالا زمان آن رسیده که تحلیل کمپین تبلیغاتی را انجام دهید تا میزان بازخورد را بررسی کنید و ارزیابی کنید که آیا به هدف خود رسیده اید یا خیر ؟! این تحلیل دقیقا بر اساس هدف گذاری شما تعیین می شود و باید دقیقا بر اساس آمار و KPI های مدنظر باشد .
استراتژی های کمپین تبلیغاتی در قالب اجرا
اجرا و نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی یکی از موضوعات بسیار مهم در این حیطه است که تصمیم گرفتیم به طور جداگانه به آن بپردازیم . در دنیای تبلیغات , اصطلاحی تحت عنوان ( جعبه ابزار تبلیغات ) وجود دارد که به مفهوم استفاده متنوع و درست از ابزار ها در رسانه های متفاوت است . جعبه ابزار تبلیغاتی به شما یاداوری میکند که هر چه گلوله های بیشتر و البته دقیق تری را به سمت هدف شلیک کنید, در واقع کمپین تبلیغاتی موفق تری خواهید داشت . در داستان ما نیز اینطور گذشت !
داستان طراحی کمپین تبلیغاتی « ریش و قیچی » سرای ایرانی, به واسطه ابزار های متفاوتی همچون تیزر تلویزیونی متنوع, تبلیغات بنری و سایتی, تبلیغات بیلبوردی و شهری و … اتفاق افتاد . شاید اگر در نگاه سطحی به ماجرا نگاه کنید,این داستان را صرفا یک محتوا و رسانه را متفاوت در نظر بگیرید اما در واقع اینطور نیست !!!
برای هر کمپین تبلیغاتی باید به طور جداگانه ای استراتژی طراحی شود و اجرایتخصصی صورت بگیرد . اینطور باید گفت که بیلبورد منطقه مرفه شهر با تبلیغات مرکز شهر تفاوت زیادی دارد ! این یعنی استراتژی تبلیغاتی درست و استفاده مناسب از تحقیق بازار …
پس اینطور به قضیه نگاه کنید که شما موظف هستید تا برای تضمین موفقیت کمپین تبلیغاتی خود, از ابزار های متنوعی استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که برای هر ابزار به طور جداگانه ای استراتژی تدوین کنید و درواقع برای هر رسانه به گونه ای زمان و مهارت مصرف کنید که انگار درحال طراحی کمپین تبلیغاتی جدیدی هستید .
انواع طراحی کمپین تبلیغاتی
به طور خلاصه 10 نوع کمپین تبلیغاتی در سطح کسب و کار ها اجرا می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد .
کمپین تبلیغاتی آگاهی
آگاهی یا awareness اولین و مهمترین آجر زیربنای بازاریابی به شمار می رود . این کمپین ها به وسیله ابزار های مختلفی نظیر تیزر های تبلیغاتی و یا کمپین های پیامکی اجرا می شوند و درواقع به هدف حک کردن نام برند شما در ذهن مخاطب اتفاق می افتد . باید دقت کنید که در طراحی کمپین تبلیغاتی آگاهی رسان , هدف شما فراتر از لوگو و نام باید باشد و درواقع باید به روح مخاطب از مسیر مزیت ها, اهداف و تعهدات نفوذ کنید . این اطلاعاتی است که از طریق یک تحقیق بازار اصولی و یک استراتژی بی نقص ، شما را به هدف می رساند .
کمپین معرفی محصول
ذخیره پیام در ذهن مخاطب, تنها در زمان هیجان اتفاق می افتد . طراحی کمپین تبلیغاتی برای معرفی محصول نیز یکی از این القای هیجانات است که در کنار اطلاع رسانی نسبت به ارائه محصول تازه, محصول شمارا در ذهن مخاطب نیز جای می دهد و احتمال فروش آن در گام اول را چند برابر می کند. کمپین بازاریابی ایمیلی, کمپین روابط عمومی, بازاریابی ارجاعی , کمپین های تبلیغاتی مشارکت در فروش و بازاریابی مکالمه ای نیز از دیگر انواع طراحی کمپین تبلیغاتی هستند .
کمپین تغییرات
شاید روزی نام شما هر ثانیه بر زبان مشتریان شما بود, شاید امروز به فراموشی سپرده شده اید ! تفاوتی نمی کند . هر کسب و کاری بعد از مدتی نیاز به احیای مجدد و درواقع کمپین تغییری همچون تغییر لوگو, محصول, و … دارد . احیای مجدد روح کسب و کار را, هدف اصلی این نوع کمپین های تبلیغاتی پر ریسک می گذاریم .
کمپین رسانه اجتماعی
در اینستا گشت و گذار می کنید و جلب یک هشتگ جذاب می شوید ؟! یک اسلاید اطلاعات عمومی شمارا شیفته خودش کرد و مجاب کرد که از محصولات پیج خرید کنید ؟! شما به دام کمپین تبلیغاتی رسانه اجتماعی افتاده اید . این کمپین های در فضا هایی همچون فیسبوک, توییتر, اینستاگرام و … اتفاق می افتد و درواقع متنوع ترین مخاطبان, ابزار هار و اهداف را در بر می گیرند .
کمپین UGC
طراحی کمپین تبلیغاتی UGC یا کاربر محور دقیقا کمپین هایی هستند که مخاطب در آنها نقش اصلی را ایفا می کند . تولید محتوا, انجام یک کار به خصوص و یا هر فعالیتی که مخاطب را درگیر برند کند, موفقیت شما در کمپین UGC را تضمین می کند . در ابتدای مقاله هم در ارتباط با کمپین UGC اپل صحبت کردیم .

طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی
طراحی کمپین تبلیغاتی به راحتی و با خلق یک ایده اتفاق نمی افتد. کمپین تبلیغاتی خلاقانه بسیار عالی است اما خلاقیت و ایده پردازی تنها کلید موفقیت شما نیست . گام به گام اصول طراحی کمپین تبلیغاتی برای یک کسب و کار حائز اهمیت است و نیاز اولیه کسب و کار به شمار می رود .
جهت دریافت مشاوره برندینگ و اجرای کمپین تبلیغاتی موفق, حتما با کارشناسان آژانس تبلیغات نکسوس در تماس باشید . همچنین در صورت نیاز به دریافت خدمات نکسوس اعم از مدیریت شبکه های اجتماعی و سایر موارد با کارشناسان ما در این مجموعه تماس حاصل فرمائید.
انتخاب هدف تبلیغات با تو, اجرا با نکسوس …