دیجیتال مارکتینگ پزشکی
دیجیتال مارکتینگ پزشکی چیست؟
صنعت پزشکی در چند دهه اخیر از همه لحاظ پیشرفت کرده و سعی کرده که به مشتری های خودش به نوعی اهمیت بده.البته نه از همه لحاظ. افرادی که در این صنعت فعالیت میکنند همیشه سعی داشتند که از به روز ترین تکنولوژی ها توی کارشون استفاده کنند ولی تا همین یکی دو سال پیش با دیجیتال مارکتینگ در صنعت خودشون غریبه بودند و اصلا به اون اهمیت نمیدادند.چرا؟
خب یکی از دلایلی که باعث میشده که این صنعت به دیجیتال مارکتینگ خودش اهمیت نده این بوده که پزشک ها یا افراد خوب این صنعت همیشه مشتری های خودشون رو داشتند و هیچ وقت به دنبال راه های مشتری یابی نبودند. علاوه بر اون دیجیتال مارکتینگ پزشکی در الویت فعالان این صنعت نبوده. یه تحقیقی انجام شده و متوجه شدند به طور تقریبی بعد از دوره کرونا 77 درصد از مراجعین به مطب های پزشکی نوبت های خودشون رو آنلاین میگیرند. یعنی چی؟
یعنی یک سایتی وجود داشته حالا یا برای خود اون پزشک یا سایت های نوبت دهی آنلاین که تعداد بالایی از افراد نوبت خودشون رو اونجا گرفتند. این نشون از یک تغییر میده. این نشون میده که کاربر و مراجعین متوجه مزیت های آنلاین انجام دادن کار هاشون هستند. ترافیک، هزینه رفت و آمد، معطل شدن در مطب و یا حتی دفتر تنها چند مورد از موارد زیادی است که امروز کاربر ها به سمت آنلاین شدند رفتند. برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ می توانید با مشاوران ما در نکسوس در ارتباط باشد.
اهمیت دیجیتال مارکتینگ در صنعت پزشکی
در گذشته صنعت پزشکی از روش های سنتی بازاریابی استفاده میکرد، برای مثال داخل روزنامه آگهی میزاشتند. یا یکسری از موارد داخل تلوزیون تبلیغ غیر مستقیم داشتند ( به این صورت که میومدند و با اون ها مصاحبه میکردند) و امید داشتند که با این تبلیغات مطب یا مغازشون تا مدتی شلوغ باشه. اگر چه که تا مدتی هم بود ولی خب این روند ادامه دار نبود. بیمارستان ها هم که خیلی نیاز به بازاریابی و تبلیغات نداشتند، چرا که هم در کل آمار بیماری ها پایین تر بود و هم هزینه های درمان خیلی پایین تر از الان بود.
بنابراین بیمارستان ها خیلی نیاز به دیجیتال مارکتینگ پزشکی نداشتند. یکسری از کسب و کار های دیگه ایی هم هستند که قبلا کار بازاریابی اون ها به صورت سنتی انجام میشد. برای مثال کسانی که سوزن طب سوزنی وارد میکردند و یا تولید کننده عصا و واکر بودند. این دوستان به راحتی با بازاریابی تلفنی و یا بازاریابی حضوری راهبرد های بازاریابی خودشون رو پیش میبردند. یکی از مواردی که در رفتار مصرف کننده تغییر بسیاری داشته همین نحوه تحقیق و انتخاب دکتر هست. در گذشته به این صورت بود که دهان به دهان اسم یه دکتری بین مردم میگشت و همه میفهمیدند که این دکتر خوبیه و باید برند پیش اون.
اما کاربر امروزی، با هر سن و سالی عادت کرده که در مورد همه چیز سرچ کنه. و این سرچ کردن در صنعت پزشکی هم اتفاق میافته افراد در مورد بیماری ها و نحوه درمان اون سرچ میکنند. راجب دکتر های مختلف تحقیق میکنند و امتیاز دهی و رتبه بندی اون ها را مقایسه میکنند. در سایت ها و انجمن های معرفی نظرات کاربران رو میخونند.
دیجیتال مارکتینگ پزشکی به دکتر ها و فعالین صنعت پزشکی این امکان را میدهد که از طریق پلتفرم های مختلف تبلیغات خودشون رو انجام بدند. سایت خودشون رو داشته باشند و روی سئو سایتشون کار کنند. شبکه های اجتماعی فعالی داشته باشند. در کل بتونند با رشد عصر دیجیتال خودشون رو همگام کنند. دیجیتال مارکتینگ پزشکی نه تنها به پزشکان کمک کرده تا تبلیغات خودشون رو انجام بدند بلکه به بیماران کمک کرده که پزشک مناسب تری رو انتخاب کنند.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای صنعت پزشکی
سئو سایت و فعال بودن در رسانه های آنلاین پزشکی
یکی از مهم ترین مواردی که برای این صنعت از دید دیجیتال مارکتینگ وجود داره, سئو سایت هست. چرا؟ اگر که یکمی فکر کنید متوجه میشید که توی این صنعت افراد (مراجعین و مشتریان) اولین کاری که انجام میدند سرچ توی گوگل هست. از اسم اون دکتر گرفته تا گرفتن نوبت آنلاین. ولی نکته مهم تری که در مورد سئو سایت های پزشکی وجود داره اینه که برای مثال اگر شما دکتری هستید که در زمینه پوست و مو فعالیت داره باید بیاید و از مشکلات پوستی و راه های درمان اون بگید.
کاربر رو در انتهای مسیر به سمت خودتون بکشید. چرا که ممکنه کاربر سرچ کنه دلایل ریزش مو شما باید هم مطالب مفیدی در اون زمینه داشته باشید و هم بیاید خودتون رو به عنوان متخصص این زمینه معرفی کنید. بخوام خلاصه بگم بازاریابی محتوا توی سایت شما تاثیر بسیار زیادی بر روی جذب کاربر داره و اگر مطالب شما مفید باشه این کاربر ها به مراجع تبدیل میشند. در نظر داشته باشید که سئو در اصفهان از جمله خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ نکسوس است.
کمپین های تبلیغاتی در وب سایت ها
شما هم شاید تبیغات بسیار زیادی رو در سایت هایی که روزانه به اون ها سر میزنید میبینید. برای مثال شما رفتید داخل یک سایت که موزیک گوش کنید که یه تبلیغ با مضمون 7 مکمل ضروری برای رشد عضلات میبنید. این نوع تبلیغات عموما به صورت کمپین های تبلیغات همسان بوده. به این معنی که با توجه به علاقه مندی شما سرچ هایی که در طول روز داشتند و … میاد و به شما تبلیغاتی رو نشون میده.
شبکه های اجتماعی
علاوه بر جذب مخاطب شما همیشه باید یک استراتژی برای نگه داشت اون مخاطب داشته باشید. یکی از جاهایی که به شما کمک میکنه که این مخاطب رو نگه دارید و باهاش تعامل داشته باشید شبکه های اجتماعی هست. توی شبکه های اجتماعی هست که شما میتونید برندینگ خودتون رو هم اونجا انجام بدید. شبکه های اجتماعی میتونه برای شما یک فضای اعتماد سازی رو ایجاد کنه. میتونه به شما کمک کنه تا رضایت مراجعین خودتون رو اونجا بزارید، از جوایز و مدارکتون بگید و… .
تولید محتوا ویدیویی
واقعا نباید آموزش رو توی دیجیتال مارکیتینگ پزشکی دست کم گرفت, یکی از مواری که فعالین این صنعت میتونه روی اون مانور بده بحث آموزش موارد مختلف هست از پیشگیری ها, نکات درمان و … و خب خیلی بهتر هست که این آموزش به صورت ویدیویی باشه. حتی اگر به صورت مستقیم توی صنعت پزشکی فعالیت ندارید این تولید محتوا ویدیویی رو دست کم نگیرید.
نمونه های تولید محتوا ویدیویی در حوزه پزشکی
جمع بندی
دیجیتال مارکیتنگ امروزه داره به همه صنایع کمک میکنه و صنعت پزشکی و پیراپزشکی از این قضیه مستثنی نیست. شما هم سخت نگیرید همین امروز سایت خودتون رو بزنید و داخلش محتوا نشر بدید. پیج خودتون رو بزنید و داخلش محتوا بزارید. یا اینکه این کار رو به یکتیم متخصص که با صنعت پزشکی کار کرده بسپرید.